Окончателно – българските ученици ще започнат учебната година присъствено. Това съобщи министърът на здравеопазването Красимир Вълчев на брифинг, който се състоя в двор на училище заради COVID-19. 

Просветният министър предположи, че пандемичната обстановка ще продължи поне още 10-12 месеца. Той обясни, че в различните държави се прилагат две стратегии за старт на учебната година: 

  • Хибридна – разделяне на класовете и редуване за присъствена форма и онлайн обучение.

„Ние се отказахме от тази стратегия, защото е трудно приложима и изисква два пъти повече преподаватели и класни стаи, нямаме толкова класни стаи, няма да бъде удобно и за родителите“, уточни Вълчев. 

  • Превключване – от присъствена форма да се преминава в онлайн обучение при висока заболеваемост. 

Именно тази стратегия избира и страната ни да приложи, за да не се губи учебно време. Вълчев уточни, че образователната система е подготвена за този вариант.

„Разговаряли сме с министъра на здравеопазването, най-вероятно ще имаме прагови стойности спрямо броя жители, при които ще се обявява влошена епидемична ситуация и съответно системата ще трябва да превключи на обучение в електронна среда“, каза просветният министър. 

Просветното министерство е изготвило Стратегия за намаляване на епидемичното взаимодействие. Вълчев обясни, че тя трудно ще се приложи във всички училища, но целта ще бъде да се ограничи контактът между учениците от различните паралелки. 

Всяка седмица родителите ще се уведомяват за епидемичната обстановка в училищата. 

„Ако оставим училищата затворени, рискуваме да има повече негативни последствия върху децата, отколкото може да причини пандемията от COVID-19“, коментира Вълчев. 

Дете със симптоми или заразено с коронавирус 

При съмнение, че някое дете е заразено с COVID-19, то ще бъде отделяно своевременно, а родителите – уведомявани. Те ще трябва да го заведат на лекар. 

Ако се потвърди, че е заразено – Районните здравни инспекции ще бъдат уведомявани. Ако член на семейството е с положителен тест, ученикът ще преминава в онлайн форма на обучение.

Оценки и отсъствия след „превключването“ 

Образователният министър беше категоричен, че ако се наложи преминаване в електронна среда – на учениците ще се пишат отсъствия и оценки. 

За целта ще бъде променена нормативната уредба, за да се обхванат ситуациите със синхронно и асинхронно обучение. 

„Отсъствията са важни, за да имат учителите инструмент, с който да мотивират учениците да се включат ефективно в образователния процес“, каза Вълчев.

Дистанционна форма на обучение 

МОН разработват стратегия за дистанционна форма на обучение. Тя ще се прилага в около 15 училища, които ще се превърнат в центрове. Там ще се провеждат допълнителни часове.

„Един такъв център може да обхване ученици от много училища и повече от една област. До края на септември ще можем да започнем с това обучение. Трябва да проучим колко ученици желаят. Чухме от родителите, че голяма част от учениците ще предпочетат дистанционната форма“, уточни Вълчев.