Бензинът пада всеки ден и вече е 2.20 лева за литър. Причината – поевтиняването на петрола. За сравнение, в пика на цените през 2011 г. бензинът А95 стигна 2.80 лева.

Всъщност, делът на черното злато в цената на бензина е само 41%. 44% са акциз. 5% за рафинерията и останалите 10% са транспорт и разходи на търговците. Така, за да поевтинее бензина на бензиностанцията с 1 стотинка, петролът трябва да поевтинее в повече от две стотинки на литър. 

Това е причината петролът да е поевтинял с около 30% от началото на годината, а бензинът е паднал с по-малко от 15% .

Даже и след понижението обаче, има какво да се желае от цените у нас. В България без акцизи и ДДС, цената на горивата е по-висока от средната за ЕС – в близо 20 страни бензинът и дизелът са по-изгодни. Това коментира в студиото на „Тази сутрин” бившият икономически министър Трайчо Трайков.

„Много е интересно да се видят тези стойности в различните страни, хубаво е, че много близо до нас, в Гърция, бензинът е 55 цента, докато при нас е 63”, посочи той и допълни, че електроенергията е на приблизително еднакъв пазар, а нейната цена е 40% под средната за евросъюза.

Изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев беше категоричен, че в случая не може да говорим за картел и КЗК има две решения по тази тема.

 

„В момента, в който някой си позволи да държи висока цена, веднага тръгва внос отвсякъде. Ние не сме зависими от рафинерията на „Лукойл” само, защото тя доставя преобладаващите количества на пазара, но не е само тя”, категоричен беше той.

Делчев се обяви за по-голям контрол, защото незаконните бензиностанции ще продължават да продават некачествено гориво с 40-50 стотинки по-ниска цена за литър.

Облекчение само за шофьорите?

Той беше категоричен, че след като горивата са поевтинели с над 10 на сто, би трябвало гъвкавите търговци да отразят това в цените си.

Делчев припомни, че при повишение на цените превозвачите бързат да обявят колко поскъпва животът, докато при намаление мълчат.

 

Трайчо Трайков на свой ред заяви, че ако правилата на пазара работят, трябва да има корекция в цените.

И, все пак, защо горивата поевтиняват?

Има три основни версии. Първа версия: Пазарна логика, понижено търсене. САЩ вече не са вносител,  а износител на газ и петрол.

Втора версия:  Спекулация.  Големи играчи, придобили фючърси, със залог цената на петрола. Фючърсите са залог срещу предполагаема цена на дадена суровина в бъдещето. Ако голям играч заложи, че петролът ще е под 8о долара в края на годината, може да манипулира пазара.

Трета версия е геополитическа. Според редица анализатори, а дори и според самия Владимир Путин, Западът удря Русия с евтиния петрол.  Износът на изкопаеми суровини са повече от половината руска икономика.

Без високите приходи от петрола,  Путин не може да изпълни мащабните планове за финансиране и подобрения на своята армия.

Този филм е съветски и вече сме го гледали

Редица анализатори сравняват падането на цените на петрола с периода, когато падна Съветския съюз и берлинската стена през 1989 г. Това се случва след продължителен спад на цените на петрола.

Всичко започва през 1981 г. Петролът поевтинява двойно и се задържа така за 6-7 години. През 1985 г. в СИВ започва икономическа криза, трупа се социално напрежение, режимът започва да отстъпва (с перестройката) и през 1989 г. всичко свършва.

След 1990 г. цените на  петрола отново тръгват нагоре – особено след 2000 г., когато започва нов възход на Русия, който я връща като голям геополитически играч, какъвто е и днес.     

Андрей Делчев коментира, че не е привърженик на конспиративните теории и по-скоро отдава поевтиняването на пониженото потребление в САЩ, които от най-голям нетен вносител са на път да се превърнат в нетен износител заради шистовия добив.