От години експертите в обучението на водачи искат да има полигони за екстремно шофиране, коментира в ефира на bTV Radio Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Идеите за изграждане на такива полигони със специална настилка и елементи за безопасно шофиране разви тези дни транспортният министър георги Гвоздейков, а темата беше обсъдена и с близки на загинали при катастрофи.
„Министърът 8 месеца нямаше смелостта да се срещне с бранша, за да можем ние да му предложим вариантите, които сме предлагали на близо 20 министри преди него. А именно 2009-та година на 9 септември аз с мои колеги бяхме на един такъв полигон в Италия близо до Рим, където с Шумахер, с Кубица и с Жан Тод имахме щастието да се качим на такъв автомобил и да преминем цялото трасе последователно между двамата шампиони на Формула 1 и да видим, че дори най-добрите, най-кадърните и можещи хора, първоначално когато се качат на заледена площадка биват завъртяли автомобила в кръг и то многократно. Така че това нещо го предложихме още тогава. 2011-та година, връщам се отново към думите на министъра, ние направихме запитване към Европейската комисия по транспорт дали има възможност в България да се отпуснат допълнителни средства от европейски пари, за да могат да се изработят такива полигони. Отговорът беше, че България е в най-благоприятната група, която е предоставена като възможност и в Германия, на много високо ниво беше това нещо, което те като ангажимент поеха, и биха могли да отпуснат такива средства за изграждане на публично-държавна собственост за тези полигони. На всички министри и в парламента, и на председатели на Комисията по транспорт, отговор така и не получихме. Последно към неговите думи, че имало възможности да се изработят такива полигони, защото държавата имала територии, на които да го направи, мисля, че беше 2021-ва година, заедно с Българско обединение на шофьорите до тогавашния регионален министър написахме няколко писма, отново с цел изграждането на такива поне 6 в големите градове площадки, полигони за екстремно шофиране, отговор и до ден днешен няма. Един такъв полигон е най-малко от порядъка на 100 милиона лева, а да не говорим, че този полигон, както е в големите европейски държави трябва да има и писта за товарните автомобили, и за мотоциклети, и съответно тези машини, за които става дума. Защото в момента се говори за симулатори, които ще бъдат въведени в обучението, само че тези хора нямат представа, че една такава капсула симулатор, тя е като за корабите, които летят в Космоса – за да може човек да усети всичко и да може да реагира навреме при дадените ситуации.“, коментира Йонко Иванов.
„Чудесно е някой да чуе, че доста години преди той да е започнал да се занимава с активна спортна дейност – говоря за настоящия министър на транспорта, това нещо ние сме го предложили в различни варианти на различните правителства, имам предвид от 2006-та година. Само че някак си тези неща звучат по коренно различен начин, когато ги предостави или ги предлага човек от властта, или когато ги предлагат хората, които са професионалисти в темата обучение на водачи и безопасност по пътищата. За тези полигони нека да стане ясно на обществеността, че и в момента има изискване по учебна документация и съществуват такива полигони за категория А, Б, за категориите, които са тежките и има в учебната документация записано, само че не под думата полигон, а учебна площадка, че първите 8 упражнения се дават на такъв полигон, за да могат кандидатите да свикнат с навиците на въртене на кормилен кръг, на потегляне, спиране, преодоляване на различни видове завои, различни видове криви в дадения участък, така че това не е нещо ново и не е нещо, с което – както министър Гвоздейков и на сутринта разбрал, че ще прави такива полигони. Това е част от така нареченото продължаващо обучение или обучение през целия живот, което ние сме предложили 2006-та година, и преди няколко дни излезе в Държавен вестник отново това настояване на Комисията по транспорт в ЕС това настояване, да се вкара продължаващото обучение през целия живот. Част от това обучение е надграждане на уменията, знанията и моженето на шофьорите именно на такива специализирани полигони, за които се е сетил нашият министър.“, каза още Йонко Иванов.
Цялото интервю можете да чуете на звуковия файл.