Борбата с дезинформацията е процес, който ще отнеме много време. Това каза в ефира на bTV Radio Вени Марковски, председател на "Интернет общество - България" и един от 25-е експерти, излъчени от 17 държави членки на ЕС, които ще насърчават цифровата грамотност и ще се борят срещу дезинформацията чрез образование и обучение. Създаването на групата е в изпълнение на мерките, заложени във водещата инициатива на българския еврокомисар Мария Габриел, наречена "План за действие в областта на цифровото образование".

„Групата вече проведе първото си заседание. Целта е да публикуваме доклад, въз основа на който ЕК да подготви насоки за хората от системата на образованието как да се справят с дезинформацията и как да разпространяват цифровата грамотност чрез образование и обучение“, обясни той.

По думите му COVID-19  и ваксините са били едни от примерите, които са обсъждане от експертите. „За съжаление у нас дезинформацията по темата се разпространява не само през социалните платформи, но и чрез електронните медии, хартиените издания и, с голямо съжаление го казвам, обществените държани медии“, допълни още Марковски.

Според експерта, основната причина за дезинформацията у нас по темата е липсата на популяризиране на фактите и разбиване на митовете и дезинформацията.

Председателят на „Интернет общество - България“ обясни, че един от вариантите за справяне с дезинформацията е предоставяне на средствата за борба с нея в ръцете на потребителите, а не в тези на компаниите.

Препоръките на ЕК обикновено се следват и се спазват. Ако успеем да направим така, че да се даде възможност на потребителите да се борят с дезинформацията, това ще бъде безспорно голям успех“, каза още той.

Вени Марковски обясни, че един от основните проблеми у нас е дезинформацията, която идва чрез Facebook. Причината – фалшивите новини на български език са по-трудни за контролиране от тези, които са на английски.

„Над половината от цялото население на България е редовно във Фейсбук. Тя е социалната платформа, която всъщност предоставя новините на хората ту. Няма телевизионна програма, която да има 3-4 милиона зрители. Затова Фейсбук е в основата на това, което правим в „Интернет общество – България“ по отношение на наблюденията ни върху социалната ни мрежа. Направихме експеримент преди около две години, когато Марк Зукърбърг каза, че Facebook са наели хиляди хора да се занимават с контрол фалшивите новини. Имаше редица публикации във Facebook, които наши членове ни докладваха като дезинформация. Ние следяхме по какъв начин Facebook се отнася към тях. Оказа се, че първият им отговор е, че това не е информация, която нарушава стандартите на Facebook общността. Едва когато се поиска повторна проверка и тя отиде при някой, който знае български, той разбира, че има проблем, който трябва да се реши“, обясни Марковски.

 Той коментира още и започналата предизборна кампания у нас и опасността от фалшиви новини. „Хората в България са свикнали, че политиците ги лъжат и съответно не им вярват. Най-добре би било, ако можеше да се напомня какво са обещали политиците на предишните избори – какво са изпълнили и какво не“, каза експертът.

Чуйте цялото интервю на Тереза Захариева с Вени Марковски: