Тази вечер, 21 февруари, от 18.00ч. се открива изложбата „Дечко Узунов. Образни мотиви на български моми и невести“ има за цел да популяризира творческото наследство на големия български художник и е част от програма „Наследство“ на Художествена галерия „Дечко Узунов“, филиал на Софийска градска художествена галерия. Настоящата експозиция се открива в края на месец февруари, месеца, в който Дечко Узунов е роден, и представя възможност да бъдат видени маслени платна и акварели, свързани с темата за българските моми и невести, от фонда на институцията.

Куратор на изложбата тази година по покана на галерията е проф. Чавдар Попов. В своя текст към изложбата той пише „През втората половина на 60-те години, както и през 70-те години Дечко Узунов не е единственият български художник, който разработва образните мотиви на жената, момата, невестата, българката. В различни идейни и тематични аспекти (етнопсихологически тип, майчинство, плодородие, устойчивост на националните традиции и т.н.) подобни мотиви, освободени от фабулно-повествователно начало и изведени до степен на определени пластически формули, се срещат в творчеството и на други наши живописци.
 

При все това обаче, в своите маслени картини, акварели и пастели Дечко Узунов изявява индивидуално най-добрите качества на своето живописно майсторство и в пълна степен демонстрира особеностите на своя талант. Той насочва вниманието си към определени архетипи, характерни за „вечната“ антиномия между „родно“ и „чуждо“, белязала значителна част от тенденциите и насоките в нашето изкуство след Освобождението. „Момите“ дават на автора изключително богати възможности да разгърне в пълна степен цялата красота на своето рисунъчно великолепие и на своята колористика, освободени от едностранчив тематизъм или от илюстративна сюжетност.“
Изложбата е придружена от двуезична дипляна.
 
Чуйте повече от интервюто на Георги Митов с Аделина Филева- директор на Софийската градска художествена галерия:

„Васка Емануилова и Париж“ е първата изложба от музейната програма на галерия „Васка Емануилова“ /25 февруари – 20 април 2025г. /, която отбелязва 120 години от рождението на авторката. Възстановена през 2006 г. в ново пространство в близост до парка „Заимов“, оттогава досега галерията развива музейна програма, която показва на публиката творчеството и допълва и обогатява знанието за паметта за известната българска скулпторка.
 
Изложбата представя разказа на Васка Емануилова за пътуването ѝ до „града на изкуството“ и въздействието, което оказва тримесечният ѝ престой в Париж върху цялостното творчество на скулпторката. Отправна точка на настоящата изложба е текстът, който Васка създава за този град и за своето единствено пътуване извън страната през 1939 г. В него описва интересната история около получаването на стипендия за специализация в Париж, свързано със създаването на портрет на мадам Белен – съпруга на първия секретар на френската легация в София Жан Белен. Запознанството ѝ със семейство Белен е онази „щастлива случайност“, чрез която тя получава стипендията за Париж.
Експозицията включва три основни части: „Историята на една творба“, която разказва за създаването на портрета на мадам Белен, „В града на изкуството“ представя дневниците с рисунки, правени в Париж, „Уроците на Париж“, в която се обобщава въздействието, което оказва престоят във френската столица, музеи, галерии и творци върху цялостното творчество на скулпторката. Съществена част от експозицията е инсталацията с видео, звук и обекти на Ралица Георгиева, която прави опит да представи впечатленията на Васка Емануилова и да обогати разказа за това важно пътуване на художничката, като потопи зрителите в личните ѝ спомени и в духа на Париж от края на 30-те години на XX век.
 
 
Настоящият проект е опит да се покаже част от този изминат път през архива и фонда на галерията и контекста на историческите свидетелства. В експозицията са включени скулптури, рисунки, архивни документи и снимки от колекцията на галерия „Васка Емануилова“, Софийска градска художествена галерия, Художествена галерия Плевен - Дарение „Колекция Светлин Русев“, Ателие-колекция Светлин Русев, София, Музей за историята на София, Държавна агенция „Архиви“, както и каталози от библиотеката на Съюза на българските художници и от архива на Евгения Христова.