Предстои прожекцията на три танцови късометражни филма, създадени от изцяло български творци и артисти, които говорят за идентичността на съвременните хора и изследват взаимодействието между танцовото и документалното кино. На 3 февруари 2022г. столичният Дом на киното ще стане домакин на премиерната прожекция на трилогията „BECOMING”, която се осъществява в рамките на програма “Фокус Кино Танц” с подкрепата на Национален фонд “Култура” на Република България. Част от темите в късометражните ленти са женствеността, мъжествеността и юношеството.

 „INNER BLOOM“ е по идея, хореография и изпълнение на Стефани Ханджийска. Филмът изследва различните стадии на женствеността чрез сюрреалистичен женски герой, който чрез поредица събития, израства и се научава да бъде жена в собствената си кожа.  „Исках да поставя  женския персонаж в центъра на сцената, но не като придатък към мъжкия герой. Исках да проследя нейната промяна в условията на предизвикателства. Имаме щастлив край- тотално приемане на себе си и танцуване в собствената си кожа“, сподели в ефира на bTV Radio Стефани Ханджийска, която е „основен двигател“ на филмовата поредица.

 „SURRENDER“ е режисиран от Коста Каракашян и ни фокусира върху четирима от най-успешните и завладяващи мъже танцьори в България - Никола Хаджитанев /премиер-солист на Софийската опера и балет/, Реми Тоин, Светослав Серопян /солист в „Арабеск“/ и Кръстьо Методиев. Комбинирайки авторските им изпълнения с документални разкази от първо лице, филмът проследява личната връзка на всеки един от тях с танца, за да разберем как тя взаимодейства с идеята за мъжественост в българското общество. „Ще ги видите не само в танцовата стихия, а и с разказ, който рядко може да чуем “, коментира Каракашян. Той разкри, че интересът му към тази тема е бил особено голям, имайки предвид особеностите и разбиранията в България. По думите му, танцовият труд е „труден не само физически, а и ментално и емоционално“.

 „BREAKOFF“ е кратък поетично-документален филм, дело на Силвия Чернева, който се занимава с темата за ученето, търпението и постоянството в процеса на израстване и оформяне на характера. Филмът е заснет в Каменоделното училище в село Кунино, Врачанско, което е единственото на Балканите. „Основано е през 1921г. от чешки майстори от единственото друго подобно училище в Хоржице, Чехия, които специално са избирали това място за основаването му“, разказва Чернева.  Снимките са направени и в каменната кариера в близост до него, където българските юноши учат почти забравения занаят на каменоделството. „Откривам танца на места, където той не е очакван или хората не го търсят там“, каза още авторката на лентата.  

Според Стефани Ханджийска, „хората се възхищават на танцовото изкуство“. Тя смята, че сред проблемите в изпълнителските изкуство са условията на работа, но не само финансовото възнаграждение. „Трябва ни копродуцент – театър, организация в жанр „Съвременни  изкуства“, а не сума Х пари, които ние да управляваме. Може да е независим, общински или държавен институт с отворена годишна програма. Целият труд пада върху танцовите артисти, което ги преквалифицира в хора, пишещи проекти“, подчертава младата хореографка и танцьор, чиято кариера се развива в Лондон.

Специално за премиерата на трилогията, авторите Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева са подготвили интересни точки за дискусия и ще предоставят възможността на зрителите в залата да зададат своите въпроси след прожекцията.

Чуйте повече от интервюто на Георги Митов със Стефани Ханджийска, Коста Каракашян и Силвия Чернева: