„Пешеходни пътеки не трябва да се поставят навсякъде. Свидетели сме че при настъпил инцидент с пешеходец, първата инициатива е да се изгради пешеходна пътека“. Това заяви в ефира на bTV Radio инж. Иван Табаков от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. По думите му, големият брой пътеки създава впечатление у водачите, че трябва да очакват пешеходци само при тях. „Най-често срещаната грешка е при двата вида пешеходни пътеки. Пътеката тип „зебра“ не се поставя на места, където има светофарна уредба. Тук пешеходецът очаква, че той е с предимство. Ако на водача свети зелено, се получава конфликт, който да доведе до тежък инцидент“, предупреди Табаков. Той подчерта, че има изискване пешеходните пътеки да са осветени с по-голяма интензивност от околното осветление на улицата.  Общините следва да спазват установените правила в нормативната уредба за целта.

Инж. Табаков посочи още, че „през летния период пешеходците са по-голям брой в курортите и малките градове“. Много често те се движат неорганизирано между курортите или от плажовете до населените места, като стават особено уязвими участници в движението. „Рисковете са с тяхното движение, когато няма обособени зони за пешеходци“, твърди специалистът. Той напомни, че пешеходците нямат абсолютно предимство на пешеходна пътека и не трябва да удължават пресичането си. „Те трябва да се пазят сами. Като пресичат, не трябва да ползват мобилни телефони и други устройства и да го правят без да тичат. При пресичане в тъмната част на денонощието, те трябва да да носят по-светли дрехи или светлоотразителни елементи….Законът позволява на пешеходците да пресичат не само на пешеходните пътеки. Водачите трябва да бъдат внимателни и предпазливи към пешеходците“, призова Табаков. „Санкциите са достатъчни. Толерантността трябва да е изведена на първо място“, коментира той.

С наближаването на първия учебен ден въпросът за повдигнатите пешеходни пътеки отново е на дневен ред. Според инж. Табаков, те „трябва да се поставят на места, където да си вършат работата“. Въпреки това, той счита, че този вид пътеки водят до амортизация на превозните средства, както и в увеличението на газовете и шума от тях.

Чуйте повече в интервюто на Георги Митов с инж. Иван Табаков от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, разположено в звуковия файл: