Обичаният по целия свят бас-баритон от Уелс - Сър Брин Терфел покори българската публика в неделя вечер с великолепните си вокални възможности, неподражаемия си артистизъм и чувство за хумор. Световноизвестният оперен певец гостува по покана на Софийската филхармония, която бе дирижирана от директора на музикалната институция, маестро Найден Тодоров.
Носителят на награди "Грами", "Грамофон" и "Бритс" си партнира на сцената с младата българска оперна надежда, сопраното Мила Михова, която също направи своя дебют с Националния ни оркестър. "Тя бе избрана преди пристигането ми. Винаги е интригуващо да видя залата и да усетя какъв е оркестъра", заяви пред bTV Radio сър Брин Терфел.
Въпреки че се появи в ефектна рокля с бял кремав цвят, тя успя да нажежи до червено страстите с испанска сарсуела в първата част, а във втората половина на вечерта да блесне с гласовите си качества в арията на Таис от едноименната опера на Жул Масне. Още по-впечатляваща беше и съвместната й работа на сцената със сър Брин Терфел в откъс от мюзикъла „Цигулар на покрива“, сякаш неведнъж изпълняван, а в действителност с кратък репетиционен процес. Бас-баритонът не остана по-назад в любовния дует на Тевие и Голди, където неговото трогателно „Кажи, че ме обичаш“ прозвуча с различна интонация и с горчивото страдание на нещастен влюбен. Мила Михова възнагради публиката и с прочутата ария на Мария „Чувствам се красива“ от „Уестсайдска история“ на Ленард Бърнстейн, в която демонстрира кристално звънливите нюанси на своя глас.
Сър Брин Терфел беше естествен и особено експресивен с пародиите и сатиричните превъплъщения. Дори свири с уста в образа на Мефистофел от операта „Фауст“ на Шарл Гуно, както по думите му, са свирели на овцете в Уелс. Напълно овладяно той разгърна и драматичната си мощ с арията на Холандеца от операта „Летящият холандец“ на Рихард Вагнер. На финала в Зала „България“ той подари на българската публика и уелска песен. Над 10 минути продължиха заслужените бурни аплаузи с благодарност към сър Брин Терфел, Мила Михова, Софийската филхармония и маестро Найден Тодоров.
"Когато кацнах в София, успях да се поразходя наоколо. Имате наблизо и планина, която е покрита със сняг и това забелязах още от летището. Научих, че много хора вече карат ски или сноуборд, дори и през нощта на осветените писти", отбеляза сър Брин Терфел. Любимият певец на английския кралски двор добави, че свързва България с имената на Соня Йончева и Димитър Бербатов. "Излизали сме на една сцена заедно в операта “Фауст” от Гуно, както и в “Тоска” в Метрополитън опера. Соня Йончева носи тези звездни качества в себе си. Много е талантлива, има прекрасен глас и е красива. Нейният съпруг е отличен диригент, който ръководи Филхармоничния оркестър на Ливърпул. Понеже съм фен на Манчестър Юнайтед, другата личност, с която свързвам България, е Димитър Бербатов. Той игра кратко там, но по мое мнение беше по-добре в Тотнъм".
Прочутият оперен артист привлече вниманието на обществеността с участието си в службата за коронацията на крал Чарлз III на 6 май 2023 г., но се включи и в концерта за коронацията в замъка Уиндзор на 7 май, което го прави единственият артист, участвал и в двете събития. "Когато ми се обадиха по телефона с поканата да участвам в коронацията, която отправи секретаря на Краля, трябваше да си помисля 2-3 дни", разказва Терфел. "Отмених концерти в Хамбург, и в Уелс, но това мое участие носи добавена стойност за Уелс, който в тази една минута и 40 секунди беше в центъра на световното внимание. Пол Милър написа това Кирие, като вкара средновековни напеви, малко уелски фолклор, като нямаше акомпанимент от оркестър, а от орган. Всичко, за което трябваше да мисля, е първата нота на органа и как аз трябва да бъде в тон с него. Цялото ми съзнание беше насочено към това да улуча точният тон, с който започва органовото соло, за да не започна фалшиво изпълнението си. По време на коронацията прозвучаха и други произведения, но когато дойде моят ред да пея, сърцето ми бумтеше като на лекоатлет".
Според сър Брин Терфел, "това, което направиха “Тримата тенори” за популяризирането на оперното изкуство, свърши страхотна работа. В момента това продължава чрез Андреа Бочели и неговата фондация. Той не само е прекрасен музикант, а и много добър продуцент. Привлича всякакви изкуства на сцената. Докара младата певица Надин Сиера, има фламенко китари. Той е човек, от когото извира операта и има невероятен слух. Казваш му ария от Андре Шение и той я изпълнява на пианото, въпреки че свири добре и на флейта. Според мен, бъдещето на операта е в такива хора, за които тя е страст".
Какво още сподели Сър Брин Терфел, ще научите от интервюто на Георги Митов, преведено от Ангелина Александрова и озвучено от Павел Сотиров: