В съвременния свят, образователната система се изправя пред редица предизвикателства – от нарастваща агресия сред учениците до внедряване на новите технологии в учебния процес. Именно тези теми бяха разгледани в предаването „За града“ по bTV радио, където водещата Лили Ангелова покани двама експерти, за да дискутират важни въпроси, свързани с образованието – Станислав Христов от Центъра за творческо обучение и Мариета Гечева, програмен мениджър на направление „Закрила на деца“ във фондация „Лъчезар Цоцорков“.
Агресията в училищата – отражение на обществото
Мариета Гечева коментира притеснителната тенденция на нарастваща физическа и вербална агресия сред учениците, която е „огледало“ на случващото се в обществото. Според нея, с разделението и напрежението в социален план, децата възприемат тези агресивни модели на поведение и ги възпроизвеждат в училищна среда. Проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) сред български ученици показва, че над 30% от анкетираните са преживели форма на тормоз в училище няколко пъти месечно – статистика, която Гечева определя като тревожна.
Тя подчерта, че едно от възможните решения е въвеждането на социално-емоционално обучение в училищата. Това са програми, които помагат на учителите и учениците да изграждат здравословни взаимоотношения, да решават конфликти и да преодоляват трудни ситуации. Според Гечева, такива програми могат значително да подобрят училищната среда и отношенията между учители и ученици.
Социално-емоционалното обучение като инструмент за справяне с агресията
Програмите за социално-емоционално обучение вече се прилагат успешно в няколко училища в България, благодарение на фондация „Лъчезар Цоцорков“. През изминалата учебна година тази програма е тествана в седем училища и според външна оценка, тя показва изключителен потенциал за подобряване на училищната среда и климата в класовете. Гечева сподели, че тези резултати ще бъдат дискутирани на предстоящата конференция „Умения за иновации в образованието“, организирана в партньорство с Центъра за творческо обучение на 8 и 9 ноември.
Технологиите и изкуственият интелект в образованието
Станислав Христов, експерт от Центъра за творческо обучение, разгледа друга ключова тема на конференцията – ролята на технологиите и изкуствения интелект в учебния процес. Той подчерта, че в момента фокусът трябва да бъде върху използването на технологиите като инструмент за учене, а не като самоцел. Христов вярва, че децата трябва да използват устройства, за да се учат, а не да се учат да използват устройствата.
Изкуственият интелект е особено важен елемент в модерното образование, но според Христов той трябва да бъде използван правилно. Учителите, които умеят да прилагат изкуствен интелект в своята работа, ще могат да повишат ефективността си, като спестяват време от административни задачи и подобряват учебния процес. Въпреки че изкуственият интелект няма да замени учителите, според Христов, тези, които го използват, ще изместят онези, които не го правят.
Конференцията „Умения за иновации в образованието“, която ще се проведе на 8 и 9 ноември, ще предостави възможност на учители, директори и образователни експерти да разгледат теми като социално-емоционалното обучение, ролята на технологиите в образованието и как изкуственият интелект може да подпомогне учебния процес. Тези въпроси са от ключово значение за подобряване на образователната среда в България и за справяне с проблемите на агресията и неефективното използване на технологиите.
Конференцията, организирана от Център за творческо обучение в партньорство с фондация „Лъчезар Цоцорков“, обещава да бъде място за обмен на добри практики и иновативни идеи, които могат да променят бъдещето на българското образование.