Имат ли основания притесненията на нидерландското правителство, което препоръча на родителите да ограничат децата си от социалните медии?

  •  Да, доказано е, че като цяло дългото прекарване пред екран на всякакво устройство е вредно. Разликата между децата и възрастния е, че при децата мозъка все още се развива и дългото стоене пред екраните уврежда здравето и развитието им.

Защо социалните медии са навлезли до такава степен в ежедневието на децата ни?

  • Проблемът с използването на социалните медии е доста обсъждан и е важно да продължим да го обсъждаме. Освен разговорите обаче,  е важно да обърнем внимание и на примера, който даваме. Албърт Бандура е сред най-известните психолози и е изучавал до каква степен нагледният пример влияе върху поведението на децата. В експеримента, който е направил с Bobo doll, той показва, че децата копират поведението, което наблюдават, дори когато не им е обяснено с думи. За съжаление телефонът и социалните медии са бързият начин за "мир". За да имаме време да работим, готвим, да бързаме за някъде. Понякога се страхуваме от битки, истерии и скука.

Как екраните влияят върху мозъка на децата?

  •  Проучване с мозъчни скенери (MRI), публикувано в Scientific Reports, доказва, че прекомерното време пред екрани при деца между 3 и 5 години може да се свърже със забавено развитие на мозъчни области, отговорни за език, памет и внимание. Наблюдава се преждевременно изтъняване на мозъчната кора, която е ключова зона за самоконтрол, обработка на информация и вземане на решения.

При по-големи деца (9–10 години), данни от дългосрочни изследвания на Националния здравен институт на САЩ (NIH) показват, че:

  • над 2 часа екранно време дневно е свързано с по-ниски резултати по тестове за език, памет и мислене;
  • при над 7 часа дневно, се наблюдава същото преждевременно изтъняване на мозъчната кора – сигнал, че мозъкът не се развива оптимално под натиска на прекалена дигитална стимулация.

Защо децата се “залепват” за екрана?

  • За съжаление, децата буквално се “залепват” за екраните. За което има научно обяснение -  екраните активират мозъчната система за награда, изпращайки допамин – знаем, той е свързан с чувство за удоволствие и започва омагьосан кръг - започваме да изпитваме нужда от още допамин, което се превръща в наша мотивация. Така в бързите, светли и вълнуващи приложения и игри мозъкът се „научава“ да иска още и още.

Цялото интервю със Стела Велева чуйте в прикачения звуков файл.