„Възпитанието на млади музиканти е една от най-важните функции. Най-важната роля на Оркестъра на Classic FM е, че той стана платформа за обучение на млади български музиканти в оркестровото изкуство. Много хора минаха през този оркестър. До 10 процента от музикантите в България са получили своята подготовка в този състав“. Това заяви в ефира на bTV Radio Васил Димитров – изп.директор на музикална агенция „Кантус Фирмус“, основател на Classic FM, радиомениджър и председател на УС на Българската фестивална асоциация. „Още при създаването на Оркестъра на Classic FM Radio ми хрумна идеята да поканим първите цигулари, които бяха много млади, но вече водачи на световни оркестри. Ние ги представихме в продължение на няколко години в цикъла „Концертмайсторите“.Тук те се появиха като големи солисти. Това беше много интересен проект, който не е завършил“, припомни Димитров.
„Този оркестър винаги е млад, защото идват нови попълнения. Неслучайно на 20-тата юбилейна година правим Академия за оркестър, в която ще ги обучаваме да свирят в оркестър с Веско Ешкенази (концертмайстор на Кралския Концертгебау оркестър, Амстердам, Нидерландия). Те ще свирят, репетират и изнесат концерт с него на 1 октомври в рамките на Европейския музикален фестивал“, допълни той. Димитров припомни, че в България е имало опит да се правят частни оркестри. В Асеновград е създаден симфоничен оркестър с подкрепата на тютюневите фабрики, в Перник – на мините. „Те са просъществували по-малко, отколкото нашия оркестър, което ни кара да бъдем горди, но и отговорни, защото има нужда от усърдие“, допълни Васил Димитров.
20-тата годишнина на Оркестъра на Classic FM Radio ще бъде отбелязана в рамките на 22-рото издание на „Европейския музикален фестивал“, което започва на 19 април от 19.30ч. в зала „България“. Солист ще бъде цигуларката Мила Георгиева, а на диригентския пулт ще се качи Максим Ешкенази.
„Европейския музикален фестивал е успял да докаже своите качества и затова е част от Културния календар на столицата. Подкрепен е от Министерството на културата, което е чест. Национален Фонд „Култура“ също е полезен чрез подкрепата си за конкурса и академията за оркестър“, посочи Васил Димитров. „Трябва да се работи по отношение на дългосрочното финансиране, защото фестивалите в България имат нужда от перспектива не само в своите мечти и програмиране….Единственият проблем е, че и общините, и Министерството на културата, които са основните и единствени донори на културата, не могат да превъзмогнат факта, че бюджетите са едногодишни и няма как да се гарантира, че бюджетът за следващата година ще се включи разход, който е желан и за двете страни“, коментира той. По думите му, формата е намерена в други европейски държави.
„Всеки един ръководител на министерство, община и отдел, свързан с културата, трябва да признае, че фестивалите са неразделна важна част от културата на България. Има фестивали, които не са артистични, но със своята ниша – на домата, на чушката, но те не са част от това, за което говорим“, каза още Димитров. Той разкри отношението си и към петъчното видеоселфи на министъра на културата: „За мен това, което Министъра на културата не ми направи лошо впечатление. Казвам го, защото съм чувал от друг скорошен министър на културата, на които на никого не пожелавам да чуе невъзпитани думи и псувни. Това не е повод за подигравка. Делата трябва да говорят“.
Чуйте цялото интервю на Георги Митов с Васил Димитров в звуковия файл: