Рубриката „Гласът на киното“ отново е в ефира на bTV Radio. В рамките цял месец ефирът на радиото ще бъде пътеводител в света на киното, като в първото издание на рубриката ни гостува Владислав Апостолов, журналист и кинокритик. В интервю със Светослав Николов той направи един изключително подробен и интересен анализ на наградите Оскар.
„Последните няколко години рейтингът на самите церемонии се сгромолясва драматично. Това провокира организаторите да вземат няколко решения, които издават, че публиката се е отдръпнала от техния продукт… Затова създадоха и така наречената „Награда на публиката“…Преди 10 години това бе немислимо. Но ето, че след години на пренебрегване на публиката, Оскарите буквално се отварят към нея, позволявайки ѝ да гласува“, сподели Владислав Апостолов в ефира на радиото.
Темата за киното като способ за забавление, а не на политически инструмент също бе коментирана от госта. Според него, по същата политически-коректна линия „Тази година ще има трима водещи, три дами от три различни етноса, като той ще очаква да види реакцията на публиката и чистия телевизионен рейтинг“.
На въпроса кои филми бихте откроили, Владислав отговори, че „Със сигурност има попадения като филмът „CODA“ за хора с увреждания, който е много любопитно произведение. Той нямаше да достигне до масовата публика, ако не беше повдигнат на гребена на вълната на тези престижни награди. Заглавие като Дюн на Дени Вилньов също ще е интересно, който е на ръба между арткиното за ценители, а и в същото време е по-масов филм, по-зрелищен“.
"Лично аз бих отличил като дългогодишен фен на Братята Коен, които за пръв път се разделиха и сега е само единият Итън. Той прави "Трагедията на Макбет", който е решен в черно-бялата геометрична естетика на немския експресионизъм 20-те и 30-те години на 20 век. Той е много любопитен експеримент на формализма, на чистата форма. Духът на Шекспир се вселил в наградите Оскар тази година. Имаме Макбет, който е директна екранизация по трагедията на барда. Имаме "Уестсайдска история" на Спилбърг, който е римейк по легендарния мюзикъл от 61-ва, който от своя страна е вдъхновен от „Ромео и Жулиета“ на Шекспир и "Дюн" има много Шекспирови влияния – вечните идеи, герои и конфликти от преди 400 години, които са интерпретирани през идеологическата матрица на днешния ден“, каза Владислав Апостолов.
Как нещо, което е по-малко популярно, но е изненадващо силно намира своето място сред наградите Оскар?
„Това е интересен разговор…, като има един художествено-идеалистичен поглед, според който да кажем, че понякога се създават толкова силни, толкова качествени филми, че те хващат първо погледа на по-елитната публика и елитната критика, които използват своята влиятелна платформа, за да ги промотират занапред и така достигат до по-масовата публика, за която те са събития. Сега има и по-циничен поглед, че подобни явления са продукти на лобизъм. На вътрешни връзки на продуценти, на компании с мащабна маркетингова мощ и могат да превърнат подобни филми в събития. Не можем да пропуснем чудовищното влияние на мега корпорации като Netflix и да превърне този малък филм в събитие“, каза г-н Апостолов.
Най-големият фаворит е филмът на Джейн Кеймпиън „The power of the dog”. Една феминистка реконструкция на най-старият мъжки американски жанр – уестърна с участието на Бенедикт Къмбърбач. С над 10 номинации за Оскар този уестърн привлича вниманието и подкрепата на критиците и медиите, но е много любопитно дали този филм ще спечели наградата на публиката и дали ще говорим за него след една-две години, сподели Владислав.
Препоръчваме ви да чуете целия разговор от аудиофайла в началото на статията.
Днес, на 28 февруари стартира и „Месец на Оскарите“ по bTV Cinema. До края на март всеки ден от 21:00 ч. филмовият канал на bTV Media Group ще показва заглавия, удостоени или номинирани за „Оскар“. В програмата са заложени над 30 ленти, като 6 от тях са изцяло премиерни за българския телевизионен ефир.
Маратонът с премиерите започва още днес от 21:00 ч. с наградения за „Най-добри визуални ефекти“ биографичен филм „Първият човек“ (First Man), представящ живота на астронавта Нийл Армстронг (в ролята Раян Гослинг) и легендарната космическа мисия от 1969 г., която го превръща в „първия човек“, стъпил на Луната.