Новият сезон на балет „Арабеск“ започва на 6 октомври с финалната вечер на 11-я конкурс за съвременна хореография върху българска музика за наградата на името на Маргарита Арнаудова. Конкурсът е създаден през 1996 г. от доц. Калина Богоева, която вчера отпразнува 85-а годишнина със специално събитие в София. Тя е почетен председател на журито, а председател е директорът на балет „Арабеск“ Боряна Сечанова, която разказа за замисъла и историята на конкурса: „Той е създаден с идеята българските хореографи да имат личен контакт с композиторите, със сценографите, да имат възможност не само да използват записи, но и да работят в екип с българските творци. В течение на годините конкурсът се превърна в международен – това е третото му международно издание. Така съпоставяме българските достижения със световните и отваряме врата на българските композитори и на българската продукция към европейските и световните сцени.“
В журито са първият носител на наградата на международното жури – Идан Коен, Аршак Галумян, реализирал вече две постановки с балет „Арабеск“, българинът, играл в трупата, а вече част от европейската танцова общност – Георги Елкин (Швеция), Мила Искренова, Асен Наков, Юрий Дачев, доц. д-р Илия Граматиков, Мария Русанова. То ще определи Наградата на журито, а публиката, гласувайки чрез билетите си – ще излъчи своя фаворит.
Самостоятелен спектакъл подготвя всеки от четиримата финалисти – двама от България – Стефани Ханджийска и Елена Маринова, и двама от чужбина – Микел Александър Тоетруп от Дания и Рафаел Холзер от Австрия. Стефани Ханджийска високо цени възможностите, които конкурсът ѝ дава: „За мен е мечта да участвам в него. Този конкурс ни свързва всички съвременни хореографи и танцьори в едно ДНК и ни съшива в едно родословно дърво хората, които горим в танца. Той ни дава възможност ярко да мечтаем и да изпробваме идеи на ръба, в които има силно мечтание и артистичен риск.“
Тази година измежду шест предложени имена всички хореографи са избрали да работят с музиката на Милен Апостолов. Този прецедент ще доведе до истинско състезание, отбелязва Боряна Сечанова: „Самият той каза, че е много интересно как четиримата финалисти използват музиката му по различен начин. Правил е специални преходи, поискани от хореографите.“ Хореографите могат да използват и да поканят собствени сценографи или да работят с предоставени от балет „Арабеск“. А тази година към репетитора Олеся Пантикина се присъединяват в по-голям екип и Теодора Стефанова и Ангелина Гаврилова.
Микел Александър Тоетруп идва от Дания: „Аз съм много мотивиран да творя с музиката на друг композитор и да я интерпретирам, както и да работя с фантастичните танцьори от балет „Арабеск“ и с мултимедия дизанйнера Ралица. Много е вдъхновяващо да се срещна с артисти от други националности и да съчетая с тях това, което нося в себе си. С моята постановка исках да изобразя търсенето на човешкото вътре в нас. Тя започва със земя – пустош, в която всичко е много мрачно и има само една искра надежда. В тази среда търсим добрия живот. Това отразява процеса вътре в нас – процеса на търсене.“
Творбата на Микел Александър Тоетруп е озаглавена „Забравени дни“. С нея нетърсен нарочно паралел прави постановката на Стефани Ханджийска: „Моята работа се казва „Всичката любов към всички през цялото време“. Тя също е за търсенето и копнежа на душата, който е толкова силен, горящ и продължаващ, да се срещнем с близките, които сме изгубили. Моята творба се пренася в космоса, далеч от физическите ни тела. Изследваме светлината като начин на движение и на пътуване – нагоре и напред.“
Творческия процес в рамките на конкурса описва директорът на балет „Арабеск“ Боряна Сечанова: „След предварителна селекция, която направихме през лятото, четиримата финалисти бяха поканени в България, за да работят с танцьорите на балет „Арабеск“. Това е най-голямото им предизвикателство – да работят с професионална трупа, за която от друга страна това е много важен опит. Тя има важната задача да провокира хореографите, същевременно се вълнува колкото тях.“
Резултатите от това активно взаимодействие ще видим утре от 19 ч. на сцената на Музикалния театър в София в проекта, реализиран с подкрепата на Министерството на културата.
Репортаж на Светослав Николов: