„Паякът няма да поскъпва от 1 юни“. Това заяви в ефира на bTV Radio зам.-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков. Причината е оттегления доклад на председателя на транспортната комисия Карлос Контрера по време на вчерашното заседание на финансова комисия на СОС. „Разходите по репатрирането на един автомобил са в размер малко над 120 лв. За паяка днес нарушителите заплащат 60 лв., като останалите 60 заплаща някой друг, а това са добросъвестните шофьори“, уточни Зарков.
Той окачестви недостигът на средства в столичния градски транспорт като „перфектната финансова буря“. Тя се дължи на спада в продажбата на превозни документи, която през 2019г. възлиза на 170 млн.лв, а година по-късно на 111 млн.лв. Зафир Зарков обясни, че се възстановява пътникопотока, а прогнозите за приходи през тази година са в размер на 131-133 млн. лв.
„Намаляване на приходи и увеличаване на разходите доведе до критичното състояние на градския транспорт. Той има силен екологичен ефект. Той осигурява мобилността на ¼ от гражданите на тази услуга в България. Градът би бил блокиран, ако няма градски транспорт“, коментира Зарков. Той посочи, че основните усилия са насочени за заплати и енергоносители, „но това води до забавяне на останалите текущи задължения, които от началото на годината са над 50 млн. лв.“
Според Зарков, „неразумно е увеличаването на цената на билета“, въпреки че „трябва да вдигнем двойно цените на превозните документи. Това създава притеснения и ще доведе до отлив от пътуване и няма да води до осигуряването на липсващите средствата“.
Зам.-председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет подчерта, че 36 % от данъчните приходи на цялата община са предназначени за осигуряване на транспорта. Ако той премине на лятно разписание от 1 юни вместо от 15 юни, „това е само част от намаляване на моментните разходи. Те ще имат своя малък принос и глътка въздух за системата, но няма да реши финансовата задача“. По думите му, докато не бъдат осигурени малко над 140 млн има риск за заплатите, разреждането на градския транспорт в София и закриването на някои линии. „Редица писма пишем, но отговор няма от държавата. Апелираме за ангажимент от страна на правителството за разумно и адекватно решение на този проблем, който го има и в останалата част от ЕС“. Зарков посочи, че на Стария континент е намерено решение чрез подпомагане вследствие на Covid пандемията и чрез Европейския Регламент № 1370 за компенсации.
В рамките на следващата седмица ще бъде представена и новата система за тарифиране в София.
Чуйте повече в интервюто на Георги Митов със зам.-председателя на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков: