Младата британска звезда Александър Улман се завръща на сцената на зала „България" на 19 януари от 19.00ч., когато заедно със Софийската филхармония ще представи Концерт за пиано и оркестър №5 "Императорски" от Бетовен. Диригент на вечерта е маестро Джонатан Блоксам. Той допълва програмата с първа и втора сюита „Дафнис и Хлое" от Равел.
Британският пианист Александър Улман впечатлява публиката и критиците по целия свят с дълбочината и финеса на интерпретациите си, с техническото майсторство и кристалното фразиране. За първи път той попада в полезрението на меломаните през 2011 г., след като печели Международния конкурс за пиано "Ф. Лист" в Будапеща. Роден в Лондон, през 1991 г., той учи в училището Пърсел, Института Къртис и Кралския музикален колеж. Негови учители са били Леон Флейшер, Игнат Солженицин, Дмитрий Алексеев, Иън Джоунс и Елисо Вирсаладзе.
Гастролира с успех в Европа, Канада, Корея, САЩ, Мексико. Работил е с оркестри като Кралската филхармония в Лондон, Нидерландския радиооркестър, Норвежки радиооркестър, Санкт Петербургска филхармония, Корейски симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Ню Джърси, Симфоничния оркестър на Будапеща и др. Свирил е в зала „Уигмор" и „Кралица Елизабет Хол" (Лондон), „Концертгебау" (Амстердам), „Геванхаус" (Лайпциг), Кимъл център (Филаделфия), Кенеди център (Вашингтон), Сеулския арт център, Шанхайски център за ориенталски изкуства и NCPA в Пекин и др.
Пианистът участва в известни музикални фестивали, в международни клавирни серии в Нотингам и Оксфорд, програмите на BBC – Radio 3, France Musique и MDR Klassik. През пролетта на 2019 г. излиза първият му албум за Rubicon със клавирни транскрипции – сюити из велики руски балети: „Лешникотрошачката" от Чайковски, „Пепеляшка" от Прокофиев, „Петрушка" и „Жар птица" от Стравински.
През пролетта на 2019 г. излиза първият му албум за Rubicon, включващ „Лешникотрошачката" на Чайковски, „Шест парчета от Пепеляшка" на Прокофиев, както и Петрушка и Firebird на Стравински.
Александър Улман очарова софийската публика през 2021 и 2022 г. и очаква с нетърпение третата си среща с родните меломани.
Императорският концерт се счита за последният концертен опус за пиано на Бетовен (през 1815 г. той пише и Шести концерт в ре мажор, който обаче остава незавършен). Композиран е между 1809 г. и 1811 г. във Виена, в трудното време на ожесточени сражения с Наполеоновите войски, когато Виена е обсадена и принудена да се предаде. По това време Бетовен пише на своя издател: „Какво разрушение и опустошение цари наоколо! Нищо, освен барабани, канонади и всевъзможни човешки страдания..."
Концертът е посветен на ерцхерцог Рудолф (Йоханес Йозеф Райнер фон Хабсбург-Лотринген), най-малкият син на император Леополд ІІ, архиепископ на Оломоуц и по-къс- но кардинал. Той е бил ученик на Бетовен, става негов покровител и близък приятел повече от 20 го- дини. На него са посветени 14 от творбите на композитора (сред които и сонатата Hammerklavier и Missa Solemnis), а той самият също е композирал и публикувал под псевдоним. Първото прозвучаване на концерта било на 13 януари 1811 г. в двореца на принц Йозеф Лобковиц във Виена, солист бил самият ерцхерцог Рудолф. Публичната премиера била на 28 ноември съща- та година в „Гевандхаус" в Лайпциг под диригентството на Йохан Филип Кристиан Шулц, със солист Фридрих Шнайдер, органист на прочутата Бахова църква „Св. Томас". И едва на 12 февруари 1812 г. концертът прозвучава за първи път във Виена в изпълнение на известния пианист и композитор Карл Черни, също ученик на Бетовен. Названието „Императорски" не е авторско, а е поставено от Йохан Баптист Крамер, английският издател на партитурата на концерта, вероятно продиктувано и от посвещението, и от внушителната, необичайно мащабна творба, с продължителност над 40 минути.
Ограничено количество билети за концерта все още могат да се намерят на касата на зала „България" и в Ивентим.