Продължава тазгодишното издание на кампанията “Хижа на годината”  с повече възможности за реална подкрепа и още по-ясна мисия – да бъдат отличени най-добрите хижи и заслони в страната, но и да се подаде ръка на онези, които се нуждаят от подобрение и популяризиране.

През 2025 г. всички запалени планинари ще могат да се включат в гласуването и да дадат своя глас за любимите си хижи и заслони в следните седем категории:

  1. Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin)
  2. Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт
  3. Най-добра хижа/заслон, обслужвана с лек автомобил (Subaru)
  4. Най-добър заслон, нестопанисван на място
  5. Хижа/заслон с най-добра кухня
  6. Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate)
  7. Най-чиста и спретната хижа/заслон (Kаrcher)

И през 2025 г. кампанията остава вярна на своя ангажимент – да бъде не просто конкурс, а реален двигател на промяна в българските планини. Освен възможността да подкрепят любимите си хижи в конкурсната програма, любителите на планините ще имат и активна роля в подпомагането на онези обекти, които се нуждаят най-много от подкрепа – чрез гласуване за хижи и заслони, номинирани за инфраструктурни подобрения под формата на целеви грантове. Гласуването в тази част от инициативата е пряк начин туристите да участват в обновяването на планинската база в България, като дадат гласа си за онези места, които имат потенциал, но и реална нужда от помощ.

През 2025 г. грантовите програми, по които ще е отворено гласуването за най-достойната за подкрепа хижа или заслон, са:

  • Велохижите със SiteGround
  • Уютна хижа с Матраци ТЕД
  • Подновяване на маркировки и облагородяване с БТС и Kaufland
  • Енергиен запас за хижи с Photomate
  • Цветни хижи и заслони с Оргахим.

Тази година ще бъде поставен специален акцент върху образователната роля на инициативата “Хижа на годината”:  стремежът е не само към отличаване и подкрепа на добрите примери, но и към повишаване на културата на туристите в планината. С помощта на вдъхновяващи партньорски кампании, “Хижа на годината” 2025 цели да насърчи по-осъзнатото, отговорно и грижовно отношение към планинската среда.

Сред новите образователни инициативи се открояват:

  • “Влез в кръга на Девин – Заедно за по-чисти хижи и планини” – мотивиращо послание за намаляване на пластмасовото замърсяване чрез преизползване и рециклиране;
    - “Подай ръка на билките” – програма на Биопрограма, която приканва към опазване на дивите билки и разбиране на техните екосистеми;
     - “Почисти себе си и след себе си” – образователна акция на Kärcher, фокусирана върху личната хигиена и грижата за хижите като общ дом;
     - “Опознаваме скритите хижи със Subaru” – комуникационна инициатива за създаване на информационни материали, популяризиращи слабо познати, но ценни хижи и заслони сред масовата публика.

Тези кампании, съпътстващи основния конкурс, ще бъдат развивани паралелно с гласуването като допълнят “Хижа на годината” със съдържание, което вдъхновява, възпитава и ангажира всеки, който обича планината.

Неразделна част от кампания “Хижа на годината” са нейните партньори, благодарение на които всяка година се надгражда устойчивата промяна в планината – чрез реална подкрепа, ангажираност и споделени ценности. Сред тях са номиниращите организации: Планини и хора - асоциация на планинските водачи в България, Асоциация на парковете в България, Сдружение за дива природа "Балкани", Български планинарски съюз, Българска асоциация ски свободен и екстремен стил, Българска маунтин байк асоциация, велосипедният портал Mtb-bg.com Екологично сдружение “За Земята”, ТВ/видео поредица “Разказите на хижаря”, Българска асоциация за алтернативен туризъм, Планинска спасителна служба, коалиция “За да остане природа в България”.