Днес в предаването "Важното, казано на глас" Лили Ангелова разговаря с авиационния журналист на списание "Клуб Криле" Димитър Ставрев.

Има ли изчисления какви са загубите до момента за авиокомпаниите от началото на пандемията?

Загубите са огромни, десетки самолети бяха приземени и дори изпратени на дългосрочно съхранение. Повечето авиокомпания „пенсионираха“ преждевременно 4-двигателните самолети като Boeing 747, Airbus A340 и Airbus A380. Всички авиокомпании се стремят да намалят разходите, това води до мащабни съкращения на персонал. Ако погледнем към Lufthansa, която е националния авиопревозвач на локомотива на европейската икономика - Германия, те съкрати ли ще съкрати скоро около 30 000 от 75 000 души персонал. Това е обяснимо ако погледнем резултатите й - само през март 2020 г. приходите й са намалели с почти 1,4 милиарда евро или 47%.

Сривът в търсенето на въздушни пътувания поради пандемията на короната доведе до 80% спад на приходите за Lufthansa Group през второто тримесечие на 2020 г. до 1,9 милиарда евро (през 2019 г. те са били 9,6 милиарда евро). Повечето приходи (1,5 милиарда евро) са генерирани от каргоподразделението Lufthansa Cargo и подразделението за техническо обслужване Lufthansa Technik.

Deutsche Lufthansa AG (LHAG) (в млн. евро)

 

30 юни 2020 г.

31 март 2020 г.

31 декември 2019 г.

30 септември 2019 г.

Общ приход

1894

6441

8724

10177

 

Брутна печалба

823

2543

4178

5000

 

Оперативен доход

-1700

-1588

227

1133

 

Нетен доход

-1493

-2124

175

1154

 

 

 

 

 

 

 

Друг индикатор са доставките на световните авиопроизводители:

Airbus достави 566 самолета през 2020 г. спрямо 863 през 2019 г.

Boeing достави през 2020 г. 157 спрямо 806 през 2018 г. Резултатът през 2019 и 2020 г. е силно повлиян от приземяването на самолетите 737 МАХ.

 

 

В момента с колко по-малко са пътниците или полетите в сравнение с февруари миналата година?

 

СОФИЯ

самолетодвиженията - 35 954 през 2020 г. при 61 371 през 2019 г. или спад от 41,42% на годишна база.

Пътниците са 2 937 846 през 2020 г. при 7 107 096 през 2019 г. или спад от 58,66%

БУРГАС

Самолетодвижения - 4079 през 2020 г. при 19 954  през 2019 г. или спад от 79,56%

Пътници 413934 през 2020 г.  при 2 858 934 през 2019 г. или спад от  85,52%

ВАРНА

Самолетодвижения - 6881 през 2020 г.  при 15 468 през 2019 г. или спад от 55,51%

Пътници 618488 през 2020 г.  при 2 070 308 през 2019 г. или спад от 70,13%

 

От началото на 2021 г. има лек ръст в пътниците, но те са много под нивата от същите месеци на 2020 г., т.е. преди COVID-19.

 

Какво се случва с цените на билетите за пътническите полети и да очакваме ли в следващите месеци тяхното покачване?

Тук влияят няколко фактора - главно цената на горивото и търсенето. Цената на суровия петрол от ноември 2020 до февруари 2021 е нараснала от 40 на 60 долара за барел, това казва негативно влияние. Трябва да се отчита за този показател и на какви нива авиокомпаниите са хеджирали горивото, тъй като обикновено те се договарят с доставчиците за един сезон напред, за да могат да направят някакво ценообразуване. В същото време търсенето остана на ниско ниво и това задържа цените на билетите.

 

В момента полетите към кои страни са най - затруднени като правила - ПСР-тестове, карантини…?

За България Великобритания, Русия и Израел остават напълно затворени. За другите държави положението е динамично, в зависимост от моментните карантини, изисквания за PCR тестове и други ограничения.

 

Рекламират се непрекъснато полети до Занзибар без ПСР-тестове, кои са дестинациите, за които можем да пътуваме така, както преди?

 

Занзибар/Танзания, Малдивите и Доминикана май са единствените такива дестинации.

 

Как се промениха правилата по време на полет - има ли единни стандарти или зависи от авиокомпанията за това на какво разстояние да са пътниците, колко често да се дезинфекцира?

 

Всичко зависи от политиката на авиокомпанията, но няма практика да се оставят празни места или редове със седалки, носенето на маски без филтър е задължително

 

Всъщност има ли вече достоверни проучвания за това колко е вероятно да се заразим с коронавирус на борда на самолет?

 

Вероятността е толкова, колкото на всяко друго затворено пространство.

Авиокомпаниите като „България Еър“ използват на своите самолети HEPA филтри, които очистват 99,97% от вредните вируси и бактерии

 

Има ли единен информационен сайт за Европа, в който може да проверим всичко като изисквания, за да пътуваме към дадена дестинация?

 

Аз поне не съм попадал на такъв. На сайта на МВнР няма обобщена информация за пътувания, на сайта на Министерство на туризма също.

 

Каква е вашата прогноза за следващите месеци - ще започне ли да се възстановява секторът?

 

Всичко ще зависи от това колко бързо тече ваксинацията. По принцип има голямо търсене на авиопревози в световен мащаб, което в момента е силно ограничено. В същото време нивата от годините на бум в авиопътуванията в периода 2012-2019 ще бъдат достигнати едва към 2024-2026 в зависимост от региона