„Училището се справи феноменално добре в тази трудната ситация. Учителите бързо се адаптираха към новите условия.“ – коментира пред bTV Radio психологът Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация „Родители“. Проведено сред над 2000 родители проучване показва повишена комуникация между тях и учителите. „Над половината заявяват, че са вече много по-добре запознати с работата на учителите. Дано това да е началото на нещо, за което работим години наред – училището и родителите да си говорят по конструктивен начин.“ – посочи тя.
Специалистът посъветва родителите да се включват премерено в образователния процес и да не отнемат от самостоятелността на децата. За най-ефективното си участие те могат да поискат насоки от учителите. „Сега родителят трябва да е активен в учебния процес. Ако детето има нужда от помощ, той трябва да намери време да му помогне. Но е много важно да знаем къде да се спрем и да оставим децата да учат самостоятелно. Нека те да знаят, че сме тук и сме готови да помогнем, но да не бързаме да се намесваме. Когато детето ни потърси за помощ, да решим заедно дали наистина има нужда или така му е по-лесно. Както преди, така и сега, учителите нямат нужда да четат домашното на родителите.“ – посочи психологът Яна Алексиева.
Работата и ученето у дома ни дава възможност да изпълним задачите си, но и взаимно да се опознаем. „Децата обичат да споделят с нас и да говорят. Трябва да проявим внимание и интерес към тях. Всеки родител и всяко дете имат контакт помежду си, но сега разполагат с шанса в разговори допълнително да се преоткриват. Родителят не може да бъде приятел, той гради в детето си ценности и принципи, за което е нужно то да му има доверие. Нека родителят да осигури пространство детето да говори със своите връстници по телефона и онлайн. Когато то прояви интерес да говори с нас, да оставим всичко друго и да му обърнем внимание. Ако пък не иска да говори, да изчакаме търпеливо момента, когато то ще дойде и ще сподели.“ – посъветва Яна Алексиева.
В нашето общуване с децата трябва да присъства и елементът на играта. „Да намерим начин децата ни да си играят и да се забавляват – не трябва да им отнемаме в никакъв случай тази възможност. Можем да измислим игри, да правим експерименти, да ги въвличаме в интересните за нас занимания – да ги поканим да готвят, да се погрижат за цветята.“ – препоръча психологът. Много идеи за съвместни занимания, както и за безопасност в интернет Асоциация „Родители“ предоставя на сайта си и в социалните мрежи.
Интервю на Светослав Николов: