„Автомобилите в София не стават по-млади. През последните 7-8 години средната възраст на автомобилите е пораснала. Хората ги купуват, не защото искат да ги имат, а защото това е нужда“. Това коментира в ефира на bTV radio транспортния инженер Цветан Колев от екипа на Общинско предприятие „София план“. „ Автомобилът се е наложил като по-удобното средство за придвижване, въпреки че има развитие на градския транспорт. Метрото не успява да обслужи всички пътувания, които гражданите предприемат“, допълни той.

По данни на „София план“, столицата е начело на европейската класация по автомобили от средното за големите градове на ЕС, сочи анализ на общинското предприятие „Софияплан“. Тенденцията е придвижването с кола в столицата да продължава да расте, докато пътуванията с градския транспорт намаляват. В Столичната община се падат по почти 0,8 автомобила на всеки възрастен, докато средното ниво за големите градове в Европейския съюз процентът е около 0,5 на сто, сочат данните.

„Има значителен брой новорегистрирани коли близо 100 хиляди автомобили. Възрастта на автопарка се увеличава. Притежаването на стар автомобил в София е евтино за разлика от доста големи западни градове, където старите автомобили са обложени с допълнителни данъци, обвързани с екологичните им параметри“, коментира инж.Колев.
По думите му, „автомобилът вече не е блян, а достижима цел.  От друга страна, транспортните системи са се развили, но нарастващото население в София и икономическия фактор не могат да наваксат развитието на града.

„Схемата на наземния градски транспорт има нужда от сериозна ревизия, за да може да се адаптира към развитието на метрото и към навиците на пътуващите, така че да може да обслужи максимален брой хора и да свали максимален брой хора от автомобилите“, посочи Колев.

Един от изводите в изследването на „София план“ е, че велосипедният транспорт има огромен потенциал за развитие, тъй като делът му в транспортния микс все още е незначителен - между 1% и 2% според последните проучвания от 2017 и 2020 година. Липсата на адекватна инфраструктура и качеството на въздуха са причините, поради които гражданите отказват да използват този начин на придвижване.

Според инж. Колев, „редно е Столична община и ние като общество да изискваме проекти, които приоритизират градския транспорт и алтернативните форми на придвижване. Новата отсечка на бул. „Тодор Каблешков“ интегрира бус-лента, велосипедно трасе, нормални широки тротоари и резервирано трасе за трамваи. Такива проекти трябва да се реализират“.

Цялото интервю на Георги Митов с инж. Цветан Колев от „София план“ ще откриете в звуковия файл: