Кеймбридж, дава възможност на обучаемите да усвоят пълноценно езика – казва в интервю за bTV Radio българката Евелина Димитрова – Голац, която от 12 години работи в Cambridge English. Възпитаничка на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, тя получава втора магистърска, а също и докторска степен от университета „Колумбия“ в САЩ. Преподавател по душа, тя първо работи в кварталното училище в София, а след това – в Американския колеж. „Тогава разбрах, че преподаването е мой талант, но мога много още да уча и да стана по-добър преподавател.“ – разказа тя на среща с представители на български медии. Затова Евелина Димитрова – Голац продължава обучението си в чужбина, а след това се присъединява към екипа на Cambridge English.

 

Изпитите на Кеймбридж са силни с това, че при подготовката се обръща голямо внимание на това какво прави един тест добър, а също и на международните тенденции в оценяването, обяснява Евелина Димитрова – Голац. И продължава: „Това, което е в теста, помага на хората да научат езика, а не само да получат добра оценка.“ А оценките на Кеймбридж са точни и реално отговарят на нивото на владеене на езика, затова през годините са се превърнали в еталон. За да изпитът качествен, само за модула „Говорене“ университетът работи с 25 000 изпитващи по целия свят. Другите три раздела в стандартните тестове са „Четене“, „Слушане“ и „Писане“, разказва Евелина Димитрова – Голац.

Изпитите за малчугани пък са пълни с картинки и практически задачи. Университетът в Кеймбридж предлага тестове за всякакви нива на владеене на езика, включително за деца, тъй като световната тенденция е за подмладяване на ученето на език. „Сега децата започват да учат език на 6 години, а не на 14, както беше преди. И ние имаме изпити за млади ученици – техните тестове са изпълнени с картинки и практически задачи.“ – разказва разказва Евелина Димитрова – Голац. За другата тенденция – да се извършват образователните реформи в много страни по света, пояснява: „Винаги виждаме, че нивото на учениците е по-ниско, отколкото правителството мисли, че е. Тоест – нещо, което се случва в училище, не е достатъчно, за да могат децата да завършат, говорейки чужд език, обикновено английски.“ И затова от Cambridge English помагат на много правителства при реформите в образованието. Основният проблем са недостатъчно подготвените учители, а в това отношение България прави изключение, казва Евелина Димитрова – Голац: „Може би защото, за да се влезе в университета и да получиш документа, че си завършил висше образование, трябва да говориш добър английски от самото начало. Но по принцип по света това не е така. Повечето учители, които преподават английски, го говорят на средно ниво. И така не могат да помогнат на учениците да напреднат. Това, което става в класната стая, е обикновено заучаването на граматика и на думи, а няма възможност езикът да се упражнвява, защото учителят не може да се справи с това.“ Другият проблем, който тя посочва, е че не навсякъде се прилата комуникативен подход при преподаването на английски: „Учениците трябва да вземат граматиката и лексиката, но след това – и да ги ползват, което не става често в класните стаи.“ – казва Евелина Димитрова – Голац.

Добрият ученик поема рискове, добрият учител дава помощ на учениците и след това – свобода, добрият родител подкрепя и прави ученето на език интересно за децата. Това отношение към овладяването на английския език е ключът към успеха, разказва Евелина Димитрова – Голац от Cambridge English. „Да си добър ученик означава да поемаш рискове и да ползваш езика. Всяко едно изречение обаче е един малък риск, защото то може да бъде грешно. Човек трябва да се отпусне и да е готов да поема рискове, като използва всичките малки неща от граматиката и лексиката – основните тухли на един език. Но не е достатъчно да ги знаеш, а винаги трябва да ги ползваш в общуването. Ако поемаш рискове, ще влизаш в повече комуникативни ситуации и това ще ти помага да си развиваш езика.“ – разказва Евелинва Димитрова – Голац за успешната стратегия за усвояване на чужд език. Тя допълва, че ученето не трябва да остава само в класната стая, а постоянно да се развива – дори чрез компютъра и чрез телефона.

„Добрият учител дава достатъчно помощ на учениците, но ги пуска сами да летят в баланса между контрол и свобода.“ – споделя своя опит Евелина Димитрова Голац. И продължава: „Добрият учител също така разбира, че не всички ученици в един клас са на едно и също ниво. Учителят още трябва да има чувство за хумор и да се отнася към учениците като към хора, а не като към незнаещи, които се поучават от учителя, който пък е в ролята на експерта.“

Добрият родител трябва да подкрепя и да не бъде твърде амбициозен. „Родителите трябва да насърчат малко своите деца, но да ги оставят сами да намерят мотивацията да научат английски. И отчасти мотивацията идва, като им се показват интересни неща, за които английският може да им помогне.“ – казва Евелина Димитрова – Голац. Като пример дава игрите, включително разработените от Cambridge English, за които ще ви разкажем в eдно от следващите издания на партньорската ни рубрика с Университета Кеймбридж.

На снимката: колежи от Университета Кеймбридж.

Снимка: Светослав Николова