Първите метровлакове от третия лъч на метрото от днес правят изпитания по готовата отсечка от депо „Земляне“ до бул. „България“. Кметът на София Йорданка Фандъкова направи проверка на строителните дейности, констатира, че те вървят в срок, и обяви, че до края на годината подземният транспорт ще свързва кв. „Красно село“ с бул. „Владимир Вазов“. 8-километровата отсечка ще покрива целия център. Напълно е готово депото „Земляне“, машинистите се подготвят на тренажор, а тук вече са 18 влака от първата доставка на общо 20.

Влаковете са германски – „Сименс“. Те се управляват с радиосигнал, който се подава в диспечерски пункт и така във всеки един момен е ясно точното им местоположение. Така напълно се предотвратява опасността от застигане. По двете стари линии това се постига чрез разделяне на трасето на блокчасти от по 100 метра, като във всяка една от тях в един момент може да има само един влак.

Безопасността по третата метролиния се гарантира допълнително от това, че мотрисите са с пантограф – така се избягва възможността от тежко нараняване или смърт при падане на релсите. Освен това не се налага надземният участък да се покрива. Пероните са оборудвани с плъзгащи се врати, които се отварят в синхрон с вратите на влака. В момента се провежда процедура по закупуване на подобни съоръжения, само че с вертикално отваряне, за двете най-натоварени от старите станции с по-тесни перони – „Опълченска“ и „Стадион Васил Левски“. Впоследствие се предвижда проектът да се разшири и да обхване и други от старите станции.

Влаковете са изключително икономични. Те са с асинхронни двигатели и когато спират или се движат по инерция, произвеждат ток, който влиза в системата и се ползва от другите. Така се постига икономия на енергия от 25 %. Купето е от алуминий и един вагон тежи 26 тона при 34 тона за старите. Така, с три вагона в един влак, непрекъснато по релсите се движат машини, по-леки с 24 тона, което също пести енергия.

Около 65% от дейностите от втория етап на третия метродиаметър с дължина от 4 км и 4 метростанции в „Овча купел“ също са готови. Те ще бъдат приключени през първата половина на следващата година. С тези 12 километра ново метро ще се постигне намаляване на трафика в прилежащите зони с една четвърт, ще се пестят 11 000 т вредни емисии годишно, а мотрисите ще се ползват от около 130 000 души дневно.

Още 10 метровлака за следващия етап на разширение вече са поръчани. Участъците от трасето ще се строят в периода 2021 – 2025 г. „Важната задача е строителството на метрото да не спира и с изграждането на третата линия да заеме над 50% от превозите в градския транспорт. За 4-те километра в кв. „Овча купел“ лично взех решение да се строят в този програмен период, въпреки че тогава средствата не бяха осигурени. Сега имаме сериозната подкрепа и на Европейската комисия, и на правителството, което предоставя националното съфинарнсиране.“ – посочи кметът Йорданка Фандъкова.

На въпрос на bTV Radio за възможността около метрото да бъде организиран наземният транспорт, кметът Йорданка Фандъкова отговори, че такава задача е поставена на Центъра за градска мобилност. Заедно с общински съветници се работи в кв. „Овча купел“ пилотно да бъде разработена система за довеждащ до метрото наземен транспорт. „Достатъчно експерти има, надявам се да дадат добри предложения, за да може да обслужим по-голяма част от района, който беше един от най-зле обслужените от градския транспорт райони.“ – каза столичният кмет.

Паралелно със строителството на метрото се променя подземната инфраструктура, предстои цялостна реконструкция на ул. „Житница“ с подземно преминаване под бул. „Гоце Делчев“. Жалбите при отчужденията бавят процедурите. До края на годината ще бъдат завършени кръстовището на булевардите „Цар Борис III“ и „Гоце Делчев“ и ул. „Житнициа“, а в „Овча купел“ се извършва цялостна реконструкция на ул. „Централна“.

Условията на работа по изграждането на третата линия на метрото са най-тежките досега. „С тунелопробивната машина прокарахме три километра железен път под реки. В един момент станцията на бул. „България“ бе под 2 метра вода. Докато се овладее тази ситуация, водихме голяма битка.“ – посочи директорът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев.

Кметът на София Йорданка Фандъкова:

Директорът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев:

Автор на репортажа и на снимките: Светослав Николов