Четвърт век публиката в цял свят пулсира в ритъма на „Ямато“. 12 барабанисти излизат на сцената, за да изпратят вълна от енергия към публиката с многобройни барабани. Техният талисман – тайко барабан, е изработен от 500-годишно дърво. Групата от префектура Нара отново ще ни завладее – на 13 ноември в Двореца на културата и спорта във Варна, на 15 ноември в зала „Сила“ в Пловдив и на 18 ноември в Зала 1 на НДК.
На изпълненията на Yamato можете да се насладите тук.
Групата на японските барабанисти „Ямато“ е създадена през 1993 г., когато дебютира на фестивала в Тойчи, Кашихара-ши в областта Нара с оригиналната композиция на създателя на състава Маса Огава Hyu-ga („Изгрев“). От тогава са изминали 25 години. Досега японските барабанисти „Ямато“ са свирили в 54 държави в над 3500 спектакъла пред 6 милиона зрители.
Британските медии нарекоха техния звук „Музиката на тялото“. Барабанистите живеят в селището Асука, известно като родното място на японската култура, но през по-голямата част от времето – между 6 и 10 месеца всяка година – изнасят експлозивните си представления по целия свят. Ямато се гордеят, че са групата с най-голям брой международни представления сред всички японски изпълнители.
The Times: „Шоуто на „Ямато“ е чисто театрално приключение, изпълнено с балетна грация и заразителен хумор.“
The Evening Post: „Беше просто завладяващо. Невероятният талант и чистата радост, от това, което правят, бяха очевидни.“
The Scotsman: „Чистата енергия среща духовните висини.“
„Искаме да сме креативни.“ – това е мотото на Ямато. Ето защо, освен че свирят заедно, членовете на групата живеят заедно в една общност и се стремят да творят и да създават всичко сами. Това включва музикалните композиции, театралните продукции, декорите, общата визия за осветление, хореография, техники на изпълнение, костюми, грим, сценични настройки и реквизити, дори палките за барабаните, така наречените бачи, използвани в представленията, са изработени от тях самите. Този начин на живот и поглед към света е в основата на изпълненията и успеха на „Ямато“ по целия свят. „Ямато“ използват своята креативност, за да превърнат уадайко барабаните в изкуство, което резонира във всички страни по целия свят. Изкуството на уадайко е вдъхновявало много хора от древни времена. Японските барабанисти „Ямато“ съхраняват тази традиция в сърцата си и продължават да я пресътворяват и вплитат в своето модерно и енергично изкуство.
Какво е Тайко?
Тайко e музикален инструмент, познат на всеки японец. От зората на историята богатите вибрации на тайко барабаните са изпълвали с вдъхновение и кураж хората в Япония. Техният звук се чува и до днес, той съпътства всички ритуални празненства и фестивали навсякъде в страната. За повечето японци звукът на барабаните действа успокояващо, защото той е същинското въплъщение на Япония – той е самата Япония!
„Ние, барабанистите от „Ямато“, ценим дълбоко и вярваме в уникалността на тайко барабаните. Отдадени сме и съхраняваме традициите и търсим нови възможности за представянето на този величествен инструмент. Целта ни е да намерим още повече възможности за бума на тайко по света.“ – казва Маса Огава, създател и артистичен директор на „Ямато“.
При създаването си през 1993 г. „Ямато“ включва четирима барабанисти. Днес творците в състава са над 20. На следващата година те свирят в Китай пред над 20000 души, като продължават турнето си в в Южна Америка през Индонезия, Корея и Сингапур. През 1998 г. „Ямато“ печелят наградата Spirit of the Fringe на Фестивала на изкуствата в Единбург, като за един месец се разпродават 23 техни представления. Историата на успехите продължава през следващите години, а за новия си сезон артистите подготвят програмата Chousensha – The Challengers.
Билетите за спектакъла на японските барабанисти Ямато може да намерите онлайн на epaygo.bg, в Билетния център на НДК, в „Дюкян Меломан“ и в мрежата на Easy Pay и „Ивентим“.
Какво представляват различните музикални инструменти, използвани от „Ямато“?
Нагаду-дайко („дълъг барабан“) или Мия-дайко
Това е най-често срещаният тайко. Направен е от цял ствол (от вид азиатски бряст, японски кипарис или дъб). Обикновено е с диаметър между 45 и 90 см, с бъчвовидно тяло, с дължина равна или по-голяма от диаметъра. Кравешките кожи са закрепени с гвоздеи, „бю“, затова понякога тези барабани се наричат и бю-дайко. Има силен бумтящ звук и на него може да се свири както в хоризонтална, така и във вертикална позиция. Този вид барабан е донесен в Япония от Китай през Корея около XV в.Хира-дайко („плосък барабан“) или Одайко
Хира-дайко означава „плосък барабан“. Направен е по същия начин като мия-дайко, но тялото е по-късо от диаметъра. Одайко означава „голям плосък барабан“ и е с диаметър над 150 см.Окедо-дайко
Това са барабани с различни размери, чиито кожи са опънати с въжета. Тялото е направено от дървени дъги, пристегнати заедно, подобно на бъчва. Малките са сравнително леки, така че да може да се свири на тях, докато се носят. Често се използват при изпълнение на Шишимаи (японско танцово представление) или на Кабуки. Големите може да се поставят на висока стойка, така че на тях да свирят едновременно двама барабанисти. Най-големият окедо-дайко в Япония е с диаметър 380 см.Шиме-дайко
Малко барабанче, донесено в Япония от Корея около VI век. Тялото е направено от цяло издълбано парче бряст или бор. Има кожи и от двете страни, пристегнати с въжета, висок тон, подходящ за изпълнение на най-бързите ритми. Често се използва в постановките на Но и Кабуки.Чапа
Малки бронзови чинелчета, популярни в древността в Близкия Изток. Донесени са по пътя на коприната първо в Китай, а после и в Япония през периода Нара. Често се използват при религиозни церемонии.Шамисен
Донесен е в Япония от Китай през остров Рюкю. Днешният му вид е оформен през XVI в. Прилича на триструнна китара, има тесен дълъг гриф и резонаторна кутия. Свири се посредством голямо перо, наречено „бачи“. Счита се, че шамисенът най-добре изразява японската чувствителност. Използва се в представления на Кабуки, Бунраку и Жорури, както и за акомпанимент на традиционни песни и танци.Кото
Струнен инструмент, обикновено с 13 струни. Донесен е от Китай през епохата Нара и е използван в дворцовата музика и танци. Първоначалният му вид се нарича Чикуши-кото. Отначало е използван само за акомпанимент, но композиторът Кенко Ямада го превръща в солов инструмент. Ямада подобрява конструкцията и заедно с майстора на кото Фусайоши Шигемото създава нов вид, който е дълъг около 180 см. Това значително подобрява звуковите възможности на инструмента – звукът става по-силен и по-ясен. Ямато свирят на кото, направено по оригиналната технология на Ямада от издълбан ствол на 40-годишна пауловния (дърво от Югоизточна Азия със сърцевидни листа и ароматни лилави цветове) с диаметър около 40 см.Шино-буе
Къса бамбукова флейта, направена от вид бамбук, наречен шино. Има 12 разновидности, винаги със седем дупки. Използва се за мелодичен дубльор на ритъма на Тайко.
В мрежата на „Ивентим“ можете да закупите билети за Варна, за Пловдив и за София, а събитията във фейсбук да проследите тук, съответно за Варна, за Пловдив и за София.
Снимка: Isao Ogawa