Комбинация от учебни задачи и постепенно увеличаване на ангажиментите към домакинството за сметка на играта и електронните устройства ще помогне на детето по-лесно да се адаптира към началото на учебната година след лятната ваканция, коментира пред bTV Radio психологът Георги Добринов. „Много е важно едно дете да има безгжрижно лято с много игри, но винаги е хубаво да стимулираме четенето на книги, елементарни действия, свързани с битовата култура – изхвърляне на сметта, измиване на чиниите. Това ни държи в „статут на готовност“ за по-сложни задачи. Когато вече дойде времето за училище, тези задачи се увеличават, за да може детето да се адаптира. То трябва да започне да си ляга по-рано, трябва да се намали времето за гледане на телевизия, за игра на компютъра, за гледане на клипчета. В същото време се засилват задълженията – то да си оправя стаята, например. Въвеждаме един режим и когато той се задейства, на децата им е много по-лесно да тръгнат на училище и да влязат в учебен режим.“ – каза специалистът при гостуването си в рубриката ни „Отново на училище“. Той коментира и другата хипотеза – когато през лятото детето е отделяло повече време за четене и за други образователни занимания: „Тогава можем да опитаме адаптация „от раз“, но тук имаме доста по-предварителна подготовка.“
И тъй като предходната учебна година завърши неприсъствено, а новата започва в класните стаи, психологът посъветва родителите да помогнат на децата да преодолеят настройката, че от 15 септември ще продължат да учат вкъщи. „Трябва да отделим малко време да обясним, че всичко поне в началото ще е както преди затварянето на училищата.“ – каза психологът Георги Добринов.
Дните преди началото на учебната година са съпътствани от обичайни ритуали – купуване на тетрадки, химикали, бои за рисуване… „Това създава настроение. Ритуалите дават на децата сили, надежда, приятен състезателен дух и красота.“ – описа значението им той. Внимание се насочва към новата чанта за училище или пък към избора на дрехи за новия сезон. „Хубаво е детето да избере нещо свое, а родителите подпомагаме процеса то да е практично. Те не трябва да се различават много от групата, особено в началните детски години, за да няма отхвърляне. Затова си има детска мода, децата се стараят да са в нея, а ролята на родителя е да вкара нещо различно, за да не е детето „в стадото“. Деликатността в изразяването ще помогне на детето да е наясно, че ще е носител на нещо различно и така ще даде възможност другите да го последват.“ – обясни механизмът на взаимодействие специалистът.
По отношение на затвърждаването на усещането на детето за ангажимент към ученето и помагането вкъщи, той посочи: „Всичко това минава през игра. На децата им е интересно, те се увличат от нас – дали ще готвим или ще поправяме колата, дали ще пазаруваме или сме пуснали прахосмукачката. Детето е любопитно към нас, възрастните, и ние трябва да използваме това. В по-късна възраст то разбира, че това е и задължение. Когато детето има задължение да си оправи стаята и да почисти масата, трябва да го похвалим, макар да е пределно ясно, че е негово задължение. Така децата израстват със знанието, че това, което правят, е важно, от помощ е за дома и допринася за уюта.“
Психологът Георги Добринов специално предупреди похвалата да не е придружена от критика, за да няма обратен ефект: „Много трябва да внимаваме, като хвалим децата, да няма „но“, „обаче“, „ама“.“
Интервю на Светослав Николов:
Слушайте рубриката „Отново на училище“ в предаването „За града" на bTV Radio и влезте в час с Мултивитамини Алайв - за деца!