За разлика от Черния петък, „Щедрият вторник“, често познат и със своето название в Туитър, #GivingTuesday, е духовен наследник на Деня на благодарността. Той е плод на усилията на екипа на 92nd Street Y - уважаван еврейски културен и общностен център в Upper East Side в Манхатън. Инициативата стартира през 2012 година с цел да впрегне силата на социалните мрежи, за да насърчи хората да даряват за благотворителни каузи по техен избор. Основателите избират да проведат кампанията във вторника след Деня на благодарността заради връзката между благодарността и дарителството. Според изпълнителния директор на центъра Хенри Тимс, консуматорският дух води до осъзнаването за забрава на стойностното.„По това време всички ядат прекалено и купуват твърде много неща. Искахме да ги насърчим да са толкова разточителни и с даряването“, казва той. „Щедрият вторник“ бързо набира популярност. Целта им за първата година е да привлекат сто участници, но откликват над 2 500 организации, от всички американски щати. Три години по-късно, през 2015 година, Щедрият вторник набира 116,7 милиона долара от над 700 000 дарители и привлича 10 000 организации. Днес партньорите на движението #GivingTuesday са в повече от 140 страни по света, като събират 500 млн. долара в един ден годишно.
Вече 3 години в България също се провежда Кампанията #ЩедриятВторник
„Всеки може да си смени профилната снимка с рамката „Щедрият вторник“ в този ден. Може да сподели свой жест, който е направил. За да помагаме на група организации, които имат нужда да достигат до по-широки аудитории, фондацията ни избра 12 неформални, регистрирани организации, за да им помогне в това кампаниите за „Щедрия вторник“ и Коледа да стигнат до повече хора. Проведохме обучение с тези организации. Плановете им са изработени и те имат нужда от помощ“, заяви в ефира на bTV Radio Елица Баракова, изпълнителен директор на фондация BCause, която е основен „двигател“ на инициативата. Тази година тя се провежда под мотото „Дари за кауза, която ти е по сърце“.
„Щедрият Вторник“ е празник на сливането на модерните технологии със социалните нужди и ние да бъдем част от социалната промяна не само с дарителство, но и с популяризиране“, сподели Баракова. По думите й „той е повече от събиране на пари. Той е показване на хората в активната роля на правещи добро, променящи обществото, помагащи на хората, църквата, болницата в квартала. Това е добър начин да се върнем към изграждане на тъканта на гражданското общество, която ни прави добри и ни прави граждани“.
Според Баракова, българите „сме изключително солидарни по време на криза. От март месец тази година граждани и фирми събрахме повече от 20 млн. лв. и продължаваме да даряваме в каузи, свързани с Ковид-19. Бяхме по-бързи от реакциите на държавата в осигуряването през първите дни на повече защитни средства за болниците, които се подготвяха тогава. Много можем по време на криза. Безспорно по Великден или Коледа чувстваме повече желание да даряваме и си задаваме въпроса „На кого искам да помогна отвъд критичната нужда?“- талантливите деца, спортисти, възрастните родители, които да получат достойна грижа, културни и образователни каузи. Има дарители, които редовно ги подкрепят и те се увеличават.“
Елица Баракова коментира и темата за дарителството в контекста на разследващите репортажи на Мария Цънцарова от bTV, свързани с даренията в друга популярна платформа.„Вероятно ние, като общество, може би трябваше да реагираме по-рано. Наблюдавахме как се разказват недостатъчно достоверни истории как дарителството може да спаси или промени един живот, без да са достатъчно медицински обосновани. Ние сме толкова жадни да помагаме, че бяха възможни такива маркетинг практики“, посочи Баракова. Тя подчерта, че във фондацията, която ръководи, „сме възприели етични маркетингови правила. Проверяваме кампаниите, имаме задължителни документи, които спазваме и изискваме от кандидатите. Трябва да има ясна и обоснована медицинска нужда от едно лечение и оферта от конкретна болница. Не събираме пари за определен случай, който просто изглежда тежък. Публикуваме месечни справки и годишни отчети. Според мен, дарителите научиха много за оперирането на дарителските фондации и платформи от този случай и са по-взискателни в информацията, която им е нужна днес“.
Цялото интервю с интервю на Георги Митов с изпълнителния директор на фондация BCause Елица Баракова.