Столичната община обяви края на конкурса за проектиране на градска скулптурна композиция „Алеко Константинов”, която ще бъде разположена на бул. „Витоша”. Съвносителят на доклада за това в Столичния общински съвет д-р Вили Лилков обаче оспорва процедурата. Научил от медиите, че има избран проект, пред bTV Radio съветникът от ДСБ обяви, че е изненадан. „Като съвносители не сме виждали заданието, а е нормално, особено за такова ключово пространство и такъв ключов паметник, то да мине поне в комисията по образованието или в комисията по култура“, посочи д-р Лилков, който е заместник-председател на Столичния общински съвет. Пред bTV Radio той посочи, че няма как журито да прецени дали проектът изпълнява целите, заложени от възложителя – Столичния общински съвет и кмета, тъй като именно заданието съдържа всички изисквания към проектантите и скулпторите. „След това се назначава жури. В това жури задължително се включват представители на възложителя. Ние като съветници и аз като съвносител не сме виждали нито заповедта за журито, нито самото задание, въз основа на което журито трябва да извърши тази преценка“, допълни Вили Лилков пред bTV Radio. Той посочи, че е нарушена и наредбата за паметниците, изготвена от него и от Владимир Кисьов. „Тя постанявова, че постъпилите проекти се публикуват на интернет страницата на Столичната община и се излагат на видно място в общината. Един месец тече публично обсъждане. Когато се съберат мнения, се организира заключителен ден, когато се провежда публично обсъждане заедно с вносителите. Те представят своята гледна точка и своите идеи. Тогава журито, въз основа на всичко това, се оттегля на заседание и се произнася. В случая нито заданието е одобрявано, нито сме го видели. Аз имам претенция да го видя, защото става дума за бул. „Витоша“. Не сме виждали журито и в него не е участвал представител на Столичния общински съвет – нормално е един от тримата съвносители на предложението за този паметник да участва“, обясни възраженията си д-р Вили Лилков пред bTV Radio. В интервюто той съобщи за публично обсъждане, което, по думите му, само е наречено така. „Извикани са журналисти и с тях е поговорено в една зала – и толкова. Затова и протестира Съюзът на архитектите. При провелото се при тях публично обсъждане с две трети „за“ е приет другият проект. Ето, публичното мнение се е разминало с това на журито“, каза Вили Лилков. Пред bTV Radio той посочи, че ще изиска да се спази процедурата по начина, по който е описана в решенията на Столичния общински съвет. Д-р Вили Лилков посочи силата на символиката при вземането на решението за разполагането на градска скулптурна композиция „Алеко Константинов“ именно на столичната улица на кафенетата с гледка към Витоша – заради връзката на писателя и общественик с планината и заради специалната му любов към кафето. „Давам цяло състояние за чашка кафе“, е казвал Алеко.
„Във всеки опит да обживим и да осмисилим градската среда вкарваме своите разбирания за града и своите очаквания. Така градската среда заприличва на самите нас“, обобщи д-р Вили Лилков. Той припомни анализа на социалния психолог Иван Хаджийски как обикновено обществените начинания в България са работа лошо замислена, лошо организирана, лошо изпълнена, завършва със скандал и служи за позорна регистрация на печални герои. „Ще искам от кмета на Столичната община тази работа точно с Алеко, който ни е посочил много добре и по много елегантен начин какви сме и какво трябва да борим в себе си и да изваждаме непрекъснато от себе си, да не завършва по начина, описан от Иван Хаджийски“, каза д-р Вили Лилков в интервю на Светослав Николов, което можете да чуете в прикачения файл.
Двете композиции можете да видите тук.
Интервю от предаването „За София“ от 25 юни.