И частните градини и училища с финансиране от държавата – това е една от промените залегнала в Закона за училищното и предучилищното образование, който депутатите приеха на първо четене.
Законът предлага нова образователна структура - основна и гимназиална степен, разделени на две части. Създава се на нов вид училище - обединено - от I до Х клас за улеснение на бедните семейства или тези от малки населени места.
Въвежда се и така нареченото дуално обучение, при което учениците ще придобиват знания в реална бизнес среда.
Училищата със слаби резултати ще получат целева субсидия, за да подобрят работата си. Отличниците ще бъдат поощрени с допълнителни пари, но ще ги харчат по собствена преценка.
Законът дава заявка и за внимание към децата със специални образователни потребности. За тях ще се грижат специалисти от центрове за личностно развитие.
Оценки и родна реч
Учениците от 2б клас на 120-то училище в София. От началото на годината вече получават оценки от „Слаб (2)” до „Отличен (6)”. След като новия закон влезе в сила обаче отново ще се върнат само на качествени оценки като „Браво” или „Отлично” докато преминат в четвърти клас. До пети клас няма да повтарят.
„Оценката винаги трябва да е поощрителна. Тя не трябва да е наказателна. Децата се научават да четат и пишат не заради оценките”, смята класният ръководител Красимира Таскова.
И докато децата развиваха уменията си по родна реч, депутатите се впуснаха в люти спорове. Основният дебат беше дали държавата трябва да субсидира частните училища. Управляващите подкрепяха предложението с аргумента, че така се случва зад граница.
„Няма такава държава, която да финансира на 100%, а частниците какво правят - стоят на завоя и прибират парите на държавата ли, няма такова нещо”, заяви Явор Гечев от БСП.
„Левицата има идеологическа преграда, не може да приеме термина частно, защото го приема като буржоазно, като богати, а това е голям проблем”, репликира го Снежана Дукова от ГЕРБ.
ДПС пък предложиха да се дадат 200 млн.лв. за детски градини в ромските квартали, защото оттам тръгвал проблемът с отпадането от училище.
Атака заподозряха, че със закона ще възникват на воля ислямски религиозни училища.
В крайна сметка законът беше приет. Той предвижда и по-голямо участие на родителите в учебния процес.