Европейските фестивали, които се отличават с най-големи художествени достойнства, имат най-силно отражение върху обществото и са със световна перспектива, ще бъдат отличени със званието „Европейски фестивал“. Инициативата е част от усилията на Европейската фестивална асоциация и нейния партньор в България – Българската фестивална асоциация, да направят стойностните събития още по-популярни и разпознаваеми. По пилотния проект „Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа“ ще бъде създадена европейска фестивална карта, а специални справочници ще информират публиката в световен мащаб за най-важните събития на Стария континент, които създават културните перспективи. Затова и селекцията е сериозна – проектът започва днес, а от утре чрез сайта на Българската фестивална асоциация – bfa.bg, до 15 ноември ще се приемат заявленията на кандидатите. Първо – национално, а след това – европейско жури, ще направи окончателния избор на събитията, които преценят за значими. „Инициативата поставя фестивалите у нас в съревнование с европейските. За тези, които получат званието „Европейски фестивал“, на практика – сертификат за качество, ще имат отворени врати в Европа. Тази идея ще даде основата българските фестивали да бъдат оценени у нас като част от икономическите процеси. Те имат голямото предизвикателство да докажат, че са не само културен, но и икономически феномен“, посочи Васил Димитров – председател на Българската фестивална асоциация, в интервю на Георги Митов от Класик ФМ радио. Генералният секретар на Европейската фестивална асоциация Катрин Девентър допълва: „Това е възможност за българските творци, за обществото и за политиците да присъединят българските фестивали към голямото семейство на европейските фестивали. Всеки, който дойде в България, ще знае за събитията със значима артистична стойност“.

Три са основните критерии, които всеки фестивал трябва да изпълни, за да стане носител на престижното звание „Европейски фестивал“ – ярки художествени достойнства, включване на общността и световна перспектива. „Не изключваме, а включваме“, обобщи Катрин Девентър. Критериите за оценка са публикувани на сайта на проекта „Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа“ – effe.eu. Именно критериите за оценка, както и финансирането, са двете основни задачи пред българската фестивална общност, посочени от Васил Димитров. „Ние разполагаме с творчески и организационен капацитет, измерим със западноевропейските страни. Проблемите са в размерите на финансиране и критериите за оценка. Затова трудно можем да имаме нивата, които имат големите музикални фестивали, например. Солидарността трябва да е водеща и да изравняваме тези нива в културата, както правим в здравеопазването и в други области. Въпреки трудностите, трябва да се мерим с Европа във всяко едно отношение. Чрез този проект фестивалите ни ще огледат себе си и ще видят доколко отговарят на европейските“, коментира Васил Димитров. Той направи сравнение между фестивал в Любляна, който получава финансиране от 1 милион евро, и организирания от „Кантус Фирмус“ Европейски музикален фестивал, който представя над 50 събития в няколко града на страната срещу финансиране от около 130 хиляди лева. „Едно от решенията е да работим в по-близко сътрудничество не само на творческо ниво, но и по отношение на координацията, съфинансирането, съорганизирането, а също и на политическо ниво – така че хората, вземащи решения, да знаят колко е голям приносът на фестивалите за развитието на изкуството, за развитието на обществото, за личностното развитие на всеки“, допълни Катрин Девентър.

  • Интервюто на Георги Митов от Класик ФМ с Катрин Девентър и Васил Димитров можете да чуете в прикачения файл.

На снимката: Васил Димитров и Катрин Девентър подписват договора за изпълнението у нас на проекта „Европа за фестивалите. Фестивалите за Европа“.