Работата по разширението на втория метродиаметър от станция „Джеймс Баучер“ до Хладилника започва от 1 август и се очаква да приключи на 1 юни 2016 г. До септември догодина движението по бул. „Черни връх“ ще бъде ограниено в южна посока от ул. „Сребърна“, а от бул. „България“ до Хладилника вместо трамвай ще се движи автобус. Изграждането на разширенията на първия метродиаметър – от станция „Интер експо център“ до летището и от станция „Младост I“ до Бизнес парка, се движи в срок и ще приключи до април догодина. Квартал Дружба ще има нов булевард „Кръстьо Пастухов“, а бул. „Александър Малинов“ в Младост ще бъде напълно обновен и разширен от Цариградско шосе до Околовръстното шосе. Това съобщи пред bTV Radio инж. Стоян Братоев – изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД.

Участъкът от разширението на втория метродиаметър е с дължина 1300 м, като ще бъде изградена една метростанция. Заради строителството ще се наложи временна организация на движението по бул. „Черни връх“ – от ул. „Сребърна“ до ул. „Филип Кутев“ (бъдещия булевард „Тодор Каблешков“). Първите 900 м – от станция „Джеймс Баучер“ до Хладилника, ще са тунел, който ще се прокопава подземно, но тъй като няма да е на голяма дълбочина, се спира движението на трамваите по „Черни връх“. Заместващ автобус ще поема пътниците от бул. „България“ зад НДК до Хладилника. Трамваят пък ще се движи от квартал Лозенец до сградата „Енергопроект“. Малко след колелото на Хладилника ще има работна шахта, от която ще се изгражда тунелът. От „Сребърна“ до „Филип Кутев“ ще се работи по самата метростанция – тя ще има четири входа на „Черни връх“ и „Сребърна“ и два входа на „Черни връх“ и „Филип Кутев“. До септември 2015 г. движението по „Черни връх“ ще се пренасочва в едината страна на булеварда, докато работниците строят метростанцията от другата. В този участък влакчетата ще потеглят след 22 месеца – на 1 юни 2016 г. В района предстои да бъде разширен бул. „Черни връх“ от „Сребърна“ към Околовръстното шосе, а до него да се изведе директно автомобилно трасе от кръстовището при Семинарията.

Представители на Столичната община днес инспектираха напредъка на изграждането на разширението на първия лъч на метрото. Отсечката от станция „Младост I“ до Бизнес парка е изпълнена на 65 – 67 %, а от „Интер експо център“ до летището – на 70 – 71 %, съобщи пред bTV Radio инж. Стоян Братоев. Работата се движи по график и ще завърши през април догодина. Общината все още не е взела решение дали ще пусне едновременно влакчетата по двата участъка или поотделно – след завършването на всеки един от тях, като в технологичните срокове разликата е 1 месец. Към този момент обаче жителите на двата квартала вече ще ползват два напълно обновени булеварда. Частично новият „Кръстьо Пастухов“ в Дружба ще бъде завършен в края на август, а в началото на септември движението по него ще бъде пуснато. В Младост „Александър Малинов“ ще бъде обновен изцяло – от Цариградско шосе до Околовръстното шосе. Работата по първата отсечка – до бул. „Андрей Сахаров“, ще бъде финансирана от общината, тъй като тя не е част от проекта за строителство на метрото. За нея предстоят провеждане на тръжни процедури и избор на изпълнител, а строителството се очаква да започне наесен и да приключи в началото на лятото на следващата година. Участъкът от бул. „Андрей Сахаров“ до Околовръстното шосе се изгражда паралелно с метрото – през октомври се очаква да бъде завършена отсечката до улиците „Проф. Александър Теодоров-Балан“ и „Д-р Атанас Москов“, а от там до Околовръстното шосе „Александър Малинов“ влиза в ново, право трасе, и ще бъде завършен едновременно с приключването на работата по метрото. Централният булевард в Младост вече ще има две платна с по три ленти, а подземната инфраструктура – канали, топлопроводи, водопроводи и тръбни мрежи, ще бъде напълно обновена. По същия начин, като част от изграждането на метрото, бяха основно ремонтирани булевардите „Черни връх“ и „Ломско шосе“.

В момента в столичното метро се осъществяват средно 300000 пътувания дневно, а с откриването на новите отсечки в Младост и Дружба се очаква цифрата да се увеличи с още 90000.
Трите сегашни разширения на столичното метро се финансират по европейската оперативна програма „Транспорт“, като общинското съфинансиране в Младост и Дружба е от спестени средства. Тъй като програмата за периода до 2020 все оше не е подписана, по схемата, по която бе осигурено финансирането за метрото по Ломско шосе, строителството започва с общински средства. Те ще покрият дела съфинансиране, а останалите пари ще дойдат по-късно от бюджета на Европейската комисия.

В София вече се работи по подготовката на проекта за третата линия на метрото, финансирането за която отново ще бъде по европейската оперативна програма „Транспорт“. Целта е, когато средствата по нея са налични, работата по отсечката веднага да започне. Първо ще бъде изграден най-важният, най-натовареният и най-скъп участък – от бул. „Владимир Вазов“, през „Евлоги и Христо Георгиеви“ и „Мадрид“, Орлов мост, „Граф Игнатиев“ и „Патриарх Евтимий“, „Витоша“ и „Патриарх Евтимий“, „Акад. Иван Евст. Гешов“ и „България“, Красно село до гаража „Земляне“. Участъците преди „Владимир Вазов“ и от Земляне до Овча купел ще се изграждат на следващ етап, когато бъде осигурено ново финансиране. Дължината на линията е 7500 м и по нея ще има седем метростанции.

Повече – от интервюто на Светослав Николов с инж. Стоян Братоев – изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД, от ефира на предаването „За София“ по bTV Radio. Разговора можете да чуете в прикачения файл.