От натоварен и изнервящ трафик, затрудняващ ни в ежедневието, към интелигентно управление и устойчиво подобряване на градския транспорт в София – Столичната община продължава изпълнението на проекта за интегриран столичен градски транспорт по европейската оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Виждаме първите резултати – 50 нови нископодови тролейбуса, с които е обновен 90% от тролейбусния парк на София. Новите превозни средства са енергийно ефективни – със система за управление, с която се намалява използваната електроенергия до 15 %, оборудвани са с климатик в салона за пътници и в кабината на шофьора, достъпни са за хора с увреждания и за детски колички, имат светлинна и звукова сигнализация на първата врата за улеснение на хората с намалено зрение. По проекта вече са доставени и инсталирани 600 електронни информационни табла. „С това на една четвърт от всички спирки вече има информация за точния час на пристигането на превозните средства. До няколко дни синхронизацията на таблата ще приключи и системата ще функционира в пълнота“, съобщи пред bTV Radio столичният заместник-кмет по транспорта Любомир Христов. По европейския проект общината реконструкция трамвайния релсов път по бул. „България“ и сега той позволява мотрисите да се движат безшумно и с по-висока скорост. Новите трамваи, които използват това трасе, са доставени по друга европейска оперативна програма – „Околна среда“.
В следващия етап от изпълнението на проекта по програма „Регионално развитие“ предстои на 20-те най-големи кръстовища да бъде инсталирана интелигентна система за управление на трафика. „Ако системата отчете, че наближаващият автобус, тролейбус или трамвай изостава от разписанието, ще му осигури зелен коридор. Такъв приоритет ще имат 750 превозни средства на обществения транспорт. Към края на следващото лято изпълнението на този компонент ще приключи“, съобщи още заместник-кметът по транспорт Любомир Христов в интервюто за предаването „За София“. Той обобщи: „Градският транспорт ще бъде удобен не само като комфорт, но и като предвидимост. Изпълнението на мерките по този проект ще повиши ефективността на живота ни, включително в икономически и в личен план. Вместо да прекарваме време в задръствания, ще го имаме на разположение за работа или за почивка.“
Същевременно Столичната община подготвя втора фаза на проекта за новия програмен период до 2020-та година, като ще продължи развитието в посоките от тази година – рехабилитация и реконструкиця на основни трамвайни трасета, нови трамваи и интелигентни системи за управление на трафика.“ На въпроса какво прави възможно решаването сега на проблеми, трупащи се с десетилетия, Любомир Христов отговори: „В Столичната община и в Центъра за градска мобилност се формира екип от добри специалисти, които са силно мотивирани в търсенето и намирането на решения на проблемите. Столичната община подготви, защити и добре управлява проекти, които се финансират с оперативни програми по линията на европейската солидарност.“
„Във фокуса на внимание на общинската администрация все по-силно присъства велотранспортът“, увери Любомир Христов. Той съобщи, че продължава реализацията на програмата за развитие на мрежата от велотрасета, приета миналата година от Столичния общински съвет. Приключва проектирането на определени участъци, а при реконструкцията, рехабилитацията и изграждането на нови съоръжения, където има физическа възможност се обособяват трасета за велосипедисти. „Истината е, че специално този начин на придвижване придобива популярност, но има какво много да се направи както по отношение на инфраструктурата, за което работим, така и за манталитета ни по отношение на безопасността на по-уязвимите участници в двжението. Вярвам, че с устойчива политика от страна на всички институции, включително държавните, местните власти и неправителствените организации, се вижда значително подобрение. Ние като администрация на Столичната община ще продължим да работим за реализацията на тези мерки“, обеща Любомир Христов в интервюто на Светослав Николов, което можете да чуете в прикачения файл.