Щети за около 266 млрд. долара годишно причиняват задръстванията по улиците в мегаполисите, сочат изчисленията на международна консултантска компания. Очаква се ситуацията да се влоши, тъй като тенденциите са градското население да се увеличи с още 20%.
Автомобилите със софийски номера са около 800 000. По улиците на столицата обаче по неофициални данни има поне още около 300 000 приходящи коли. В пиковите часове това води до изнервящи задръствания.
Една от тапите е на бул. „Евлоги Георгиев”. Малко след 8:30 часа, когато трафикът там е натоварен, в колоните с автомобили попада председателя на автоинструкторите Йонко Иванов.
„Загубите са големи, те са от възможността за съсипване на агрегатите на автомобила, по-точно съединителя на автомобила при това рязко потегляне, рязко спиране, износване на спирачката система на автомобила, повишаване разхода на гориво,” обясни автоинструкторът.
Има обаче и пряка връзка между задръстванията и шофьорските умения, твърди специалистът. Разсейването на светофарите води и до излишен разход на гориво.
„Ако тапата е голяма, задължително трябва да изключим двигателя от ход, защото първо замърсяваме околната среда, след това, когато работят всичките консумативи, това води на разход от порядъка на 5% до 8%, когато трябва да стигнете до работа,” обясни Йонко Иванов.
Освен това специалисти са изчислили, че престоят в задръстване води до пропуснати ползи за около 250 млн. лева годишно за икономиката като цяло.
По думите на Петър Ганев от Института за пазарна икономика София губи по 1 млн. лв. на ден само в задръстванията. „Според допусканията от 600 000 души в София половината ще бъдат в задръствания и ще загубят около 30 минути на ден – време, което не отделяш за някакви социлани дейности, но от икономическа гледна точка не го отделяш и за нещо продуктивно. Това, разбира се, води до закъснение до работа, което вече директно рефлектира върху работния процес,” обясни икономистът.
От силния трафик има и печеливши. Таксиметрови шофьори разказват, че техни колеги се възползват. „Даже чакат светофарите да светнат червено, а ако са с личните си автомобили, биха минали и на жълто,” разказва един от шофьорите.
Големите автомобилни компании вече разработват специални системи- асистент при движение в задръстване. Колата потегля и спира сама на определена дистанция от предната.
Факт е, че пускането на метрото в София намали задръстванията. От Столичната община отчитат, че с изграждането на двете линии на метрото трафикът по улиците е бил облекчен с една четвърт. Вредните газове също намалели с над 70 000 тона годишно. Подземната железница е довела и спад в шума с около 15-20%, а спестеното време на столичани е 130 000 часа дневно.