Стърчащи арматури и ронещ се бетон - така изглежда отдолу най-големият от виадуктите на магистрала "Хемус".
След направена преди дни инспекция, окаяното състояние на няколко виадукта по магистралите „Тракия” и „Хемус” отчая дори премиера, който тръгна да търси подкрепа сред политическите си опоненти за приемане на обща декларация от парламента. Документът ще даде „зелена светлина” на правителството да пристъпи към директното договаряне с фирма-изпълнител без обществена поръчка за спешен ремонт на застрашените мостове.
В списъка с най-опасните съоръжения влизат два големи моста на Витиня и един на магистрала „Хемус”. Те обаче не са строени по необходимите критерии за земетръс, затова сега се налага да се вложат доста пари за укрепването им, обясни вчера премиерът. От неговите думи и от тези на строителния министър Павлова стана ясно, че спешният ремонт на критичните мостове ще струва 43 милиона лева.
Оказва се, че от колоните на високия 120 метра виадукт при Витиня се откъсват и падат цели парчета бетон, а стърчащите арматури ръждясват.
Предишният експертен оглед на съоръжението е направен преди 6 години. "Тогава имаше повреди, но сега са нараснали многократно", заяви пред bTV инж. Илия Иванчев от Университета по архитектура строителство и геодезия.
Основната вина за окаяното състояние на съоръжението проф. Иванчев хвърли върху околната среда.
"Въглеродният диоксид във въздуха води до карбонизация на бетона. Това е промяна на неговия химически състав. Тогава защитната му функция е нулева. При ръждясването на арматурата, ръждата увеличава обема си и се раздува и бетона пада".
Пораженията засега не са толкова големи и мостът не е опасен. Догодина-две обаче може да се наложи и спиране на ползването на съоръжението.
"Трябва да бъдем добри стопани на тези съоръжения, защото са вложени много пари", посъветва инж. Иванчев. По думите му ако не се ремонтира сега, след няколко години ще стане още по-скъпо.