„Вие нямате срам! Да продадете гара „Пионер“! Тази продажба ще осакати града“, написа във фейсбук заместник-председателят на Столичния общински съвет д-р Вили Лилков (ДСБ). На последното си заседание, вече в оставка, правителството позволи на БДЖ да продаде гара „Пионер“. Началната тръжна цена е 10 милиона лева. Според д-р Лилков обаче построяването на жилищен квартал в района ще лиши града от възможността да създаде маршрут за транспорт, култура, спорт, отдих и туризъм.
Терените около гара „Пионер“ са част от трасето на околовръстната железопътна линия, строена от 20-те до 70-те години на миналия век, която е имала важна роля за развитието на града. То е със сервитут 15 – 20 метра, дълго е около 6500 метра и свързва няколко столични квартала без пряк транспорт помежду им в момента, като също така е добро място за култура, спорт и отдих, а и подходяща изходна точка за разходки на Витоша, обясни д-р Вили Лилков. Трасето тръгва от жп прелеза на ул. „Сребърна“, преминава през горската част на Борисовата градина, покрай гара „Пионер“, където има по-големи терени, след това – през добре организираната застроена територия на кв. Изгрев, под Цариградско шосе, на гърба на зала „Арена Армеец“, покрай терените на БАН, пресича бул. „Асен Йорданов“ и през Слатина достига до гара Подуяне. „Има много добър потенциал това да бъде градско трасе, което да включва велосипедни алеи, около него да се развият места за отдих, спорт и култура. То преминава през лесопаркова част, през урбанизирана територия, покрай БАН, покрай неолитното селище на Слатинския хълм и свързва няколко части на града, които нямат връзка помежду си, осигурява връзка с автогара „Юг“ и метрото наблизо, със спортния комплекс „Червено знаме“, а също така предоставя добра отправна точка за туризъм на Витоша. Край гара „Пионер“ може да бъде изграден музей на открито за историята на околовръстната железница на София. Продажбата обрича това пространство да бъде застроено и ще осакати един бъдещ проект. От застрояването на тази част, която е буквално в Борисовата градина, градът няма да забогатее, но ще се лиши от възможността да развие един социален, културен и спортен проект. Какво ще спечели София от 20 – 30 блока повече при положение, че ще нарушиш хармонията на природната среда и ще се лишиш от възможности?“, попита по bTV Radio д-р Вили Лилков.
Той посочи още един проблем, свързан с този район, като допусна, че между двата може да има връзка. „Другият проблем е, че на 24 юли Общинският съвет взе според мен не много правилното решение там да мине трамвайната линия, която живеещите в Дианабад определят като „Трамвай Безумие“. Малко съмнително съвпадат решението за прокарване на трамвайната линия от страна на общината и решението за продажба на гара „Пионер“ от страна на държавата. Изглежда, че някой вече точно си е направил сметката какво да последва от тук нататък“, каза заместник-председателят на Столичния общински съвет.
Вдъхновен от примера на старата железопътна линия на Ню Йорк, която сега е превърната в световна атракция, д-р Вили Лилков продължава да настоява общината да поднови започналите преди 3 години усилия да получи от държавата трасето с площ около 110 декара, а след това да се разработи проект за развитието му. „Ще се опитам чрез кмета на София да се вразуми държавата да не продава терените, а да ги предостави на общината“, обеща д-р Вили Лилков пред bTV Radio. Той призова това правителство или служебният кабинет да спре сделката, а урбанисти и архитекти да предложат решения за развитие на района, които да бъдат обсъдени от софиянци.
Интервюто на Светослав Николов можете да чуете в прикачения файл.