Отделни държави в Европа възприеха в националните си законодателства различни постановки във връзка с потребителските права. Досега винаги принципът е бил, че когато авиокомпанията отмени даден полет, пасажерите да имат право да получат обратно парите, които са заплатили за самолетния билет. Това обясни в предаването „Важното, казано на глас“ по bTV Radio председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

„Няколко държави се опитват да се отклонят от този ред, например Франция. И въвеждат правила във вътрешното си законодателство, които предвиждат, че авиокомпанията предлага така наречения ваучер и ако пътникът не използва този документ до 2021 година, той тогава има право да получи обратно парите си“, посочи той.

Маргаритов обясни, че не е важно от коя държава сме си закупили билета, а къде е регистриран авиопревозвачът и допълни: „В този смисъл колегите от Германия възразиха, че не трябва да се правят изменения във вътрешното законодателство. Правилата трябва да са на база обща европейска директива, за да не се застрашат правата на потребителите.“

Какво се случва ако полетът не е отменен, но потребителя го е страх да се качи, заради риска от заразяване?

„Това е хипотезата, в която ще бъдат много потребители. Но ако полетите не са отменени, то тогава по дефиниция потребителите нямат право да получат обратно парите си. Те могат да разчитат на това, че с преговори могат да потърсят други варианти“, коментира председателят на КЗП.

Какъв е сценарият ако приемем ваучер от туроператор и той фалира до момента на пътуването?

„Това, което се обсъжда е, че тези ваучери трябва да бъдат със задължителна осигурена ликвидност. Тоест ако се стигне до хипотеза на фалит на туроператора, потребителите ще могат да получат обратно парите си от застраховката за професионална отговорност, която към момента е единственото средство за възстановяване на заплатени суми при несъстоятелност. Обсъждат се и варианти за създаване на гаранционни фондове“, каза Димитър Маргаритов.