.
2110865711.jpg
On Air
слушай онлайн

Дизелът в България е най-скъпият в ЕС

Дизелът в България е най-скъп спрямо останалите държави членки на Европейския съюз, ако се отчита цената преди облагането на горивото с ДДС и акциз.

Към 12 август стойността на дизела, която се изчислява на база цената на производител/вносител и надценката на бензиностанциите, е била 0,658 евро на литър, сочат данни на сайта energy.eu, който обобщава информация от всички страни от ЕС.

Средната стойност за съюза е 0,531 евро, или с близо 24% по-ниска. Веднага след България по скъп дизел се нареждат Малта и Гърция, а най-евтин - 0,398, е в Австрия.

В част от останалите европейски страни обаче данъците и таксите са по-високи, така че крайната цена на дизела по бензиностанциите в 11 от тях превишава тази у нас.

Стойността преди облагането с данъци и такси на масовия бензин А95 в България също е сред най-високите – пета позиция за ЕС. След добавянето на налозите обаче българският потребител плаща един от най-евтините бензини спрямо останалите европейци.

В последните месеци, през които се срина цената на петрола, у нас цените не се промениха. Като причина беше обясняван курсът на долара и това, че той поскъпва. На 1 май и вчера цената на долара обаче е една и съща. Една и съща е и цената на бензина 2,29 лв. Но в същото време цената на барел суров петрол на 1 май е 65 долара, а вчера е 42 долара.

 

Цената на петрола е 40% от тази, която плащаме. Най-високата част от цената е за акцизите. Освен че имаме най-скъпото производство на бензин, имаме и най-ниския акциз в ЕС. България получава от търговците най-малко пари от акциз в ЕС. У нас акцизът на бензина е 36 цента, в Австрия е 48 цента, в Румъния 46 цента, Унгария е 39 цента.

Според финансиста Емил Хърсев производителят продава на цената, на която може. По думите му начините за противодействие са два – или пазарът се свива и производителят снижава цената, или има внос от друг производител.

„Според мен държавата може с буферен фонд от резервите да организира по-ниска цена. Всичко е въпрос на търговска логика и политика. За съжаление, в годините на рецесия у нас си отидоха от пазара търговци, които внасяха и даже изнасяха горива”, посочи експертът.